Durobblog Herman van den Dungen | 11 april 2012 |  <   > |
TAGS: Nieuws |

München 2012 en al die andere hifi shows …

München High-End Show 2012 komt er weer aan. Weer groter naar het schijnt, dus weer meer exposanten. Rara hoe kan dat? Volgens mij zitten we al jaren in een krimpende markt en het enige dat niet krimpt zijn het aantal toeleveranciers.

Zou mijn uitspraak van heel lang geleden (toen wij de Cello produkten van ene Mr. Mark Levinson vertegenwoordigden) dat elke consument zijn eigen producent krijgt, dan toch bewaarheid worden? Zover zal het wel niet komen, maar het lijkt wel die richting op te gaan. Op deze show is er zelfs een hal of een deel van een hal voor “nieuwkomers”. Die betalen niets of in ieder geval veel minder als de gevestigde orde. Om het maar groter te krijgen.

Dingen die me her en der opvallen. High-End  München is een zeer professioneel opgezette show voor de betere apparatuur. Maar … diverse Duitse fabrikanten en importeurs hebben mij verzekerd dat de show absoluut niet belangrijk is voor de Duitse markt. Diverse distributeurs die op deze groot, groter, grootst show de beursvloer bevolken, hebben me verzekerd dat zonder financiële bijdragen van de door hun vertegenwoordigde buitenlandse fabrikanten zij dit niet zouden kunnen bekostigen. Wat blijkt? Voor diverse fabrikanten is deze beurs een nieuwe mogelijkheid om hun importeurs, vertegenwoordigers nog eens aan “hun jasje te trekken”. Met een steeds kleiner wordende  markt is dat waarschijnlijk nodig, of het werkt, ik weet het niet. Zij die aan die aandacht proberen te ontsnappen in Las Vegas, zijn meestal hier wel aanwezig en worden alsnog “getackled”. Menig Duits distributeur heeft al verzucht “ik wou dat Parijs de populaire beurs was, dan kon ik daar lekker rondlopen, rondkijken, wijntje pakken, diner  in de avond etc”. Ik snap ze helemaal.

Wat betreft de Duitse dealers … Slechts een deel doet de moeite en maakt de kosten van de niet onaanzienlijke reis met dito verblijfskosten. Wat betreft de Duitse consumenten … idem. Als je net als wij daar een dag of 3, 4 rondloopt zie je best wel een hoop mensen, maar die zie je al op de opbouwdag als er nog geen bezoekers zijn … Ik zou wel eens een echte, eerlijke expert willen horen die voorrekent wat de kosten van zo’n show (en eender welke andere hifi show) zijn per nieuwe, geïnteresseerde bezoeker, die zich komt informeren voor een aanstaande koop. Dus niet de bezoekers die ipv in de dierentuin aapjes, op de hifi show (a)apparaatjes gaan kijken en luisteren. Ik denk dat iedereen zich dood schrikt.

Ook Hifi Nederland bereidt zich weer voor op de najaars shows die komen gaan. Weer wordt er weet ik hoeveel moeite gedaan en geld uitgegeven om de jaarlijks vrijwel zelfde hifi consumenten community voorbij te zien komen … En alle dealers die periodiek een show organiseren voor … ja voor wat. En dat laatste heeft dan nog het voordeel dat je met een mogelijk potentiële klant een gesprek kunt voeren, kunt praten over hoe je elkaar van dienst kunt zijn.

Geen shows dan? Geen mogelijkheid mensen kennis te laten maken met nieuwe producten. Jawel, maar wie bedenkt eens een andere manier? Een regio tour waar geïnteresseerden moeite moeten en kunnen doen om 2 of 3 dealers in de regio te bezoeken, aan te spreken. Misschien gecombineerd met “iets”. Live muziek (maar dan wel leuk), een bezoek aan een in de route opgenomen opname studio, een 2e hands beurs van audio apparatuur, een locatie waar je voor een prikkie buizen kunt laten testen. Ik weet niet wat, maar er moeten toch mensen rondlopen die meer dan ik, weten wat leuker is dan een (half)jaarlijkse hifi show van weer hetzelfde. Voor de deelnemers en de bezoekers.