Onno Kiviet | 18 februari 2012 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Blind date

In audioland is sprake van een dispuut: er bestaat een groep van audioliefhebbers die tussen apparatuur, kabels en accessoires allerlei verschillen hoort en meent te horen. Daarnaast is er een groep van mensen die alle individuele luisterindrukken als het ware op de schroothoop gooit met de vraag “of dit wel blind getest is? ”.

Meestal eindigt dit dan in sessies waar oudere jongeren gezellig bij elkaar komen en luisteren in zogenaamde geconditioneerde omstandigheden. De slotconclusie is dan veelal “zie je wel hoe dom al die audiofielen  zijn”.

Ikzelf sta nogal sceptisch tegen al dit “blinde” geweld en dit op basis van ervaringen.  Zo kan ik me nog goed herinneren hoe ik  op zoek ging naar een nieuwe versterkercombinatie. Dat deed ik niet zomaar want ik was niet helemaal  tevreden met  mijn versterker / luidsprekercombinatie of beter  gezegd  ik had een vermoeden dat het voortdurend schuiven met de luidsprekers mede te maken had met de aansturing.


Dus met de  Quad 34/306 combinatie op de achterbank ging ik naar een fraaie high end winkel met een keur aan versterkers: transistor en buizen. Ik heb daar een paar versterkers vergeleken met de Quad en het viel me eigenlijk wel tegen al die verschillen: de Quad kon nog behoorlijk mee was mijn eerste indruk. Nog eens met de verkoper gesproken die me adviseerde een paar versterkers thuis uit te proberen. In mijn eigen akoestische omgeving met luidsprekers die ik goed kende bleken er toch wel degelijk verschillen hoorbaar te zijn en die waren niet subtiel. Een vriend van mij, een begaafd amateur klarinettist, kwam toevallig op bezoek. Die avond belde hij me met het dringend advies die versterker niet te kopen: hij had het altijd meer dan prima bij mij vinden klinken en hij vond de betrokken versterker “in mijn setting” een behoorlijke teleurstelling. Dat vond ik zelf ook en er hebben nog heel wat versterkers de revue gepasseerd. 


Uiteindelijk kocht ik een zeer fraaie buizen combi namelijk de Conrad Johnson premier 17 LS voorversterker en de Premier 11 a eindversterker. Wat  mij betreft is het  nog steeds een fantastisch uitgebalanceerde combinatie, die nog heel wat jaren mee kan en niets te wensen overlaat. Mijn vrouw is ook heel blij met dit voornemen:  dat overzetten van interlinks was niet haar “cup of tea” want laat het duidelijk zijn er is natuurlijk ook intensief “blind”  geluisterd.

Zoals zo vaak het geval  is zit de waarheid in het midden: natuurlijk is het zo dat je ogen en oren je kunnen bedriegen maar in de thuissituatie zijn best wat randvoorwaarden in te bouwen om dit te voorkomen. Puur wetenschappelijk is daar dan ongetwijfeld best wat op aan te merken net als dat is tegen die vergelijkende testen in groepsverband. Bij het luisteren in groepsverband begint het al met het feit dat je de akoestische omgeving en apparatuur  niet kent, daarbij zijn er eigenlijk  maar een of hoogstens een paar luisterplaatsen waar het geluid echt goed klinkt en je zo hoogte en diepte kunt waarnemen.  En wat te denken van allerlei stoorgeluiden van de medeluisteraars. Maar goed, zou je op al die stoorfactoren kunnen compenseren blijft nog een andere factor die in dit soort settings altijd terugkomt namelijk snel overschakelen.

Ik heb daar grote bezwaren tegen want om een audiocomponent goed te kunnen appreciëren  en de subtiele verschillen te kunnen onderkennen is langdurig luisteren een absolute must. In mijn situatie was het niet zo dat het geluid van de Quad 34/306 niet beviel alleen was ik voortdurend met de luidsprekers aan het schuiven en bleef ik onrustig. Bij de Conrad Johnson heb ik nog amper tijd besteed aan schuiven. Daarnaast heb ik een sterk vermoeden dat subtiele verschillen bij direct overschakelen niet naar voren komen. De hersenen lijken dit overschakelen niet goed te kunnen verwerken. Vergelijk dit met een wijnproeverij waar de smaak als het ware “gereset” wordt door het nuttigen van een stukje kaas  (Nederlandse leent zich daar  uitstekend voor!) of brood tussen het proeven van verschillende wijnen. Dat doe je ook om de andere wijn een eerlijke kans te geven en oude smaak en nieuwe niet in je mond te mengen.

Moraal van dit verhaal is dan ook dat het beluisteren van apparatuur bij beurzen e.d. een leuke bezigheid is waardoor je best een indruk kan krijgen van een component. Zoek je een nieuwe component, ga dan thuis luisteren en vraag een component bij een goede audiozaak te leen. Een goede vriend of vriendin die helpt met het verwisselen van de component zonder dat je er weet van hebt is verder een vereiste, zodat  dit avontuur niet uitloopt op een mislukte blind date.