Foto's en tekst : Roeland Vereecken / Johan Dieter | 26 mei 2013 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Verslag High End München 2013 deel 2

Van 9 tot en met 2 mei 2013 vond in München de ondertussen alweer 32ste editie van de High End plaats. Ook Puresound was hierbij aanwezig om aan jullie verslag uit te brengen van deze hoogmis voor de audioliefhebber. In dit relatief korte verslag, willen we jullie graag kennis laten maken met een enigszins eigenzinnige selectie van wat ons het meest is bijgebleven van de High End 2013.

Magic from Magico

Eén van de betere sets op de München High End, was deze van Magico (zie www.magico.net/index/index.php) in combinatie met Spectral Electronica. Eerlijk is eerlijk echter, ik heb de Magico’s al beter horen spelen dan in deze combinatie. Bovendien wist de presentator van dienst met niet veel beter af te komen dan de typische audiofiele muziek die, nar mijn mening, met muziek niet veel te maken heeft (al heb ik alle respect voor wie een heel nummer lang naar het ‘gezang’ van Nils Lofgren kan luisteren of wie meer dan 2 minuten kan luisteren naar een of ander bijzonder slaapverwekkend maar goed opgenomen instrumentaal stuk).

Niettemin was het weer dat typische, neutrale Magicogeluid dat je er steeds uithaalt en dat Magico onderscheidt van de rest en dan spreken we nog niet over de looks. Magico is toch één van de weinige fabrikanten waar men begrepen heeft dat een zeer goede (en dure) luidspreker niet noodzakelijk ook lelijk moet zijn.  En het is, zoals je misschien al vermoedde, toch vooral de klankkwaliteit van de Magico’s die ervoor zorgde dat ik even kon blijven zitten luisteren. 

 

Orpheus heeft Eurydice gevonden!

Orpheus is een merk wiens luisterruimte mij toch al elke keer dat ik naar München ben geweest, wist te bekoren. Spijtig genoeg werd dit jaar de kamer niet gedeeld met Da Vinci Audio en moesten we deze kunstwerken gaan bewonderen in één van de hallen, waar ze toch iets minder tot hun recht kwamen. 

Dit jaar stond Orpheus er dus alleen, met luidsprekers van ofwel Sonus Faber (in mijn oren de mindere van de twee paar die er stonden) ofwel met Estelon luidsprekers. Dit jaar werd de aandacht gevestigd op het transport uit de heritage-reeks (simpelweg genaamd “SACD”) dat gebruik maakt van een Esoteric VMK-5 transportmechanisme en dat bovendien afzonderlijke DSD en klokuitgangen heeft naast de traditionele digitale uitgangen. De bijpassende DAC bestaat uit twee delen, kan (uiteraard) DSD verwerken en maakt gebruik van 4 DA-converters. Bovendien heeft het een klokingang zodat het gebruikt kan worden als masterklok. Zie ook www.orpheuslab.com

Lichtjaren vooruit?

Twee jaar geleden stond Constellation (zie www.constellationaudio.com/ca/index.php) enkel statisch op de beurs en kregen we enkel een veelbelovende folder in de hand gedrukt. Dit jaar had Constellation een eigen kamer waarbij hun apparaten een paar TAD speakers mochten aansturen.

  

Deze kamer klonk ons inziens heel wat beter dan de eigen kamer van TAD waar met de TAD elektronica werd gespeeld. Hier was het geluid heel open, gecontroleerd en kreeg je een enorm beeld voorgeschoteld om van te snoepen, indrukwekkend!

 

De digitale hoorn

De eerste dag van ons bezoek konden we even na openingstijd al een demo meemaken van de nieuwe Zero One luidspreker van Avantgarde Acoustics. Waar Avantgarde tot nu toe door ons toch voora werd geassocieerd met zeer grote en dure hoornsystemen, is de Zero One een bijzonder aangename verrassing en, voor ons, toch wel de meest interessante primeur op de beurs. 

De Zero One, die nog niet in productie is, is een drieweg hoornsysteem bestaande uit een Polyurethaan behuizing uit één stuk met een grote midrange hoorn, daaronder een tweeter en onderan een 12 ich basunit. De speaker wordt actief aangestuurd met een 400 watt klasse D versterker voor de lage tonen en een 50 watt klasse A/B versterker (gebaseerd op het zeer goede en dure XA-systeem van Avantgarde) voor midden en hoog. 

De crossover wordt gedaan in de Master speaker en dit volledig digitaal. De luidspreker heeft ook enkel digitale ingangen. Het geluid wordt van de master naar de slave vervolgens volledig draadloos doorgestuurd. Het geheel werd op debeurs van muziek voorzien van een airport express met een goedkoop digital kabeltje, maar klnonk niettemin toch bijzonder goed en veelbelovend. Bovendien is de prijs ‘slechts’ 9800 EUR, wat toch heel aanvaardbaar is voor een dergelijk actief systeem!

Plaats voor de nieuwkomers

Een bijzonder leuk idee dit jaar was de ruimte die in één van de hallen werd toebedeeld aan de “nieuwkomers” in de audiowereld. Hierdoor kregen jonge, opstartende bedrijfjes uit alle hoeken van de wereld de kans om hun producten aan de wereld te laten zien. We zagen onder meer Black Pearl uit Griekenland , Pure Audio uit Israël en Le Son uit Zwitserland. Het is leuk om te zien dat audio leeft en dat er, ondanks of dankzij, de crisis toch nog mensen zijn die iets nieuws opstarten en met nieuwe, frisse ideeën voor de dag komen!

Een mooi sprookje

Een andere nieuwkomer is Gato Audio (zie www.gato-audio.com/index.php). Vorige keer hadden ze enkel een statische stand in één van de hallen, dit jaar hadden ze een bijzonder mooi aangeklede kamer (misschien zelfs wel de mooiste van de hele beurs). 

Gato is een relatief jong bedrijf uit Denemarken met heel wat kennis aan boord. De mensen achter Gato Audio hebben immers heel wat ervaring in de audiowereld en zijn bijvoorbeeld afkomstig van Scanspeak, waardoor ze via hun connecties en hun kennis bijzondere drivers kunnen verkrijgen voor hun luidsprekers. 

Op de beurs hadden ze verschillende primeurs, waaronder hun nieuwe topluidspreker, de FM-8 (verwachte prijs om en bij de 17000 EUR) evenals een nieuwe lijn van versterkers (klasse D) en een nieuwe DAC. Buiten dat de demonstratie geleid werd door een bijzonder sympathieke Belg, was het geluid ook bovengemiddeld goed en is het dus zeker een merk om in het oog te houden!

The French connection

In München vonden we ook een heel aantal interessante ontdekkingen afkomstig van onze Zuiderburen. Zo hadden we twee uitstekende demonstraties van Atohm, eentje met de nieuwe topreeks van Atoll in een kamer van het merk zelf en een met een nieuw Frans merk, Soledge, dat hoogwardige streamers met bijpassende versterkers bouwt. Deze streamers zien er niet alleen ongelooflijk goed uit met hun behuizing uit Corian (dat we toch vooral uit de keukenwereld kennen) en hun scherm dat automatisch recht komt te staan op de behuizing van zodra er een commando wordt gegeven, de klank was bovendien ook nog eens bovengemiddeld goed. 

En voor wie Atohm nog niet mocht kennen, dit Frans merk timmert  al geruime tijd aan de weg met een goede prijs/kwaliteit en heeft in Frankrijk al een zeer goede naam opgebeouwd. In België en Nederland is dit merk minder bekend, al ben ik in Waterloo dit merk al bij een dealer (Silences) tegengekomen (zie ook www.atohm.com/). Deze luidsprekers klonken bijzonder goed en het verbaasde ons toch dat ze ‘maar’ een kleine 8000 EUR per paar kostten, te ontdekken dus! 

Ook de kamer van Atoll zelf was, naast zeer klein, qua klank ook de moeite. De luidsprekers van dienst in deze kamer waren van het Duitse Audium welke breedbandluidsprekers maakt die aangevuld worden met een actieve subwoofer. 

The Dutch connection

Ook Nederland was dit jaar goed vertegenwoordigd op de Duitse High End beurs. Om te beginnen was er de kamer van Grimm Audio waar Guido Tent de honneurs waar mocht nemen en waar ook gedeeltelijk gespeeld werd met Tentlabs apparatuur. De klank was op zich goed al was de subwoofer volgens ons niet helemaal goed afgesteld en stond er tijdens ons bezoek spijtig genoeg een bijzonder slechte cover van ‘Knockin’ on heavens door’ (door de Belgische Milow) op het programma. We zijn er niettemin zeker van dat dit veel beter kan spelen en zijn benieuwd dit merk eens onder andere omstandigheden beter te leren kennen!

In de kamer van Grimm Audio stond ook het door Bruno Putzeys ontwikkelde Mola Mola statisch ten toon, gebaseerd op de door Hypex/Bruno ontwikkelde N-Core modules. 

In één van de hallen stond ook een drukbezochte stand van STS Digital, waar de ietwat flamboyante en immer sympathieke Fritz De With zijn CD’s en LP’s aan de bezoekers liet horen en met succes!

Tot slot: nog wat foto’s

Een bijzonder mooi aangeklede tafel met de Project Audio collectie van draaitafels:

Verschillende wereldprimeurs bij Accustic Arts, alleen spijtig dat ze niet te beluisteren waren.

Meer een rariteit dan een ernstig te overwegen optie: de grootste versterker te wereld (je kan er zelfs in gaan staan als je wilt!):

Ook Dan d’Agostino was van de partij met zijn versterkers die er bijzonder goed uitzien. De combiantie met Sonus Faber vonden we wat minder:

 

Solution met Focal Utopia:

Wilson Audio met Pass Labs:

Al bij al was het ook dit jaar weer een bijzonder geslaagde show en kijken we alweer uit naar de volgende editie in  2014! Zoals steeds was er veel te veel te zien en te horen om een volledig verslag te kunnen maken, dus vandaar een relatief beperkt en eigenzinnig verslag...

Hou bovendien Puresound goed in de gaten, want tijdens de show hadden we ook de gelegenheid om de thuishaven van Blumenhofer Audio te bezoeken en daar mogen jullie binnenkort een afzonderlijk verslag van verwachten!.