Tekst en Foto's: VinylIvan | 24 september 2013 |  <   > |
TAGS: Recensies |

De X-Fi Audioshow 2013: Een verslag met foto's deel 3 van 4

Op zaterdag en zondag 14 & 15 september 2013 was het weer tijd voor het jaarlijkse hifi event genaamd X-fi. De beurs wordt gehouden in NH Koningshof te Veldhoven. Hier volgt deel 3 van het verslag, beginnend bij de zaterdagavond en de zondag.

Avond

Zaterdagavond het is tijd om in het Koningshof restaurant onder de parasols te dineren.

Er zou volgens een sterk verhaal een importeur zijn, die als obligatiehouder in vloeibare rente wordt uitbetaald door een lokaal klooster. Gelukkig is de importeur niet eenkennig en deelt hij 's avonds het gouden vocht met plezier met andere standhouders. Zo houden we de moed er in!  Op naar de zondag!

Antelope Audio Part I 

Nu bleek op de zaterdagavond het dealers event plaats te vinden en zo kon ik na het eten bij Antelope Audio binnenlopen. Men had de Antelope Rubicon voorversterker in actieve opstelling staan. Alhoewel deze wegens software omstandigheden nog even gebruik moest maken van de externe atoomklok in plaats van de ingebouwde versie. 



De Isochrone 10M Rubidium Atomic Clock boven in het rack met daaronder de Eclipse 384 Stereo AD/DA Converter, beide uit het professionele studio gamma van Antelope Audio. Een atoomklok is 'een klok die als basis voor zijn tijdmeting gebruikmaakt van de trillingen van atomen'. Dit is zeer nauwkeurig. Ik begrijp dat een 'Word clock', onderdeel van zo'n 'master clock', nodig is om in digitale afspeelsystemen het muzieksignaal op het juiste moment af te laten spelen of op te nemen.



Naast de streaming mogelijkheid wordt er ook een platenspeler als bron gebruikt. Dit kan omdat de Antelope Rubicon voorversterker een phonotrap bevat, Hiermee kun je dus LP's draaien, digitaliseren of een element vergelijk doen. De platenspeler lijkt veel op een Nottingham Analogue Studios platenspeler, en dat komt omdat dezelfde ontwerper dit product voor zijn overlijden heeft ontworpen: Tom Fletcher. De ontwerper verliet Nottingham Analogue vanwege de diagnose en startte Fletcher Audio toen het wat beter met hem leek te gaan. Deze platenspeler is zijn laatste wapenfeit voor hij overleed op maandag 18 oktober 2010. 

We kijken naar de Fletcher Audio Omega Point 3 platenspeler met de nieuwe Zero toonarm en een Music Maker element. 

Zoals verwacht, met een Nottingham Analogue platenspeler in gedachten, een grote motorpulley met ronde snaar.

De platenspeler wordt geleverd door Audio21 in Nederland en daarom was Mark van Braam ook aanwezig bij de demonstratie.

Nog een speciale gast was het protototype luidspreker de John Watkinson 'Legend'.

De Legend is een actieve drieweg luidspreker gemaakt uit plaatstaal en maakt gebruik van de omni-directionele techniek. Ofwel de luidsprekerunits zijn niet gericht op de luisteraar, maar het geluid is gericht op een conusvorm en wordt zo gereflecteerd naar de luisteraar toe.

Bovenin zit een ultra platte tweeter verwerkt en onder een mid-woofer het geluid komt samen op de richel van de conus en wordt zo gecombineerd de kamer in gereflecteerd. De luidspreker zou excelleren in vervormingsvrije transiënt-reproductie en tijd/fase gedrag en daarmee het geluid van een elektrostaat benaderen.

Aanwezig was meneer Kommer Kleijn, deze Nederlander kwam in contact met John Watkinson bekend van publicaties als "The Art of Sound Reproduction" en de "The Art of Digital Audio". John Watkinson bleek een luidspreker ontwerp te hebben,  maar het project succesvol fabriceren lukte niet. De versie van het systeem dat Kommer Kleijn bij John hoorde was dusdanig indrukwekkend dat hij het idee niet kon los laten: "we moeten er iets mee doen". En zo geschiede! Het prototype dat voor ons staat heeft nog 6-8 maanden aan ontwikkeling te gaan. De volgende versie zal even hoog zijn, maar wat breder in grootte.   

We draaien Miles Davis op LP. Bij omnidirectioneel weet ik nooit zo goed waar ik moet zitten, maar dat zou eigenlijk niet hoeven. Want volgens Kommer is al het geluid 20% direct en 80% indirect, denk aan reflectie via muren, en wordt het geluid zo ontvangen door het menselijk oor. Demonstratief gaat hij voor een speaker staan en het klopt met het geluid gebeurd bar weinig. Toch ga ik even op afstand zitten van de speakerset. Ik heb moeite een duidelijk omlijnt stereobeeld te herkennen en de trompet mag van mij ook pregnanter klinken, maar het systeem werkt wel. Er treed na luisteren enige gewenning op aan dit 'omnidirectioneel luisteren'. Ik ben alleen benieuwd hoe de platenspeler klinkt als we deze direct via een reguliere voorversterker aansluiten in plaats van het analoge signaal dat eerst wordt omgezet van analoog naar digitaal naar analoog via de hoogwaardige Antelope apparatuur.

Zondag

Vandaag een tweede dag X-fi waarbij menigeen een boom zal opzetten over wat goed geluid is of betaalbare hifi.

De dag ging flitsend van start. Het weer was mooi en het publiek gevarieerder van de echtparen tot de leeftijdsopbouw van de heren. Dit in tegenstelling tot vorig jaar waarbij de zondag meer op een mannendag leek.

Musical Reality Part II

Cor van Musical Reality gaf met zijn nieuwe luidsprekermerk Endeavor Audio Engineering acte de precense. Het model de Endeavor E-3. Om dit heugelijke feit te promoten was de bassist Dean Peer, overgekomen uit de verenigde Staten. Het verhaal achter de Endeavor is interessant, het cross over filter is door Albert von Schweikert ontworpen, de kasten worden in Azië gefabriceerd en van hoogwaardige units voorzien in de USA, daarmee heeft de luidspreker geen Von Schweikert prijskaartje, maar wel de muzikaliteit van het merk.  Ook hier speelt één van de eerste sets die er gemaakt zijn en de luidsprekers werden dan ook gelijk in beslag genomen door Cor en overgevlogen naar Nederland om op tijd te zijn voor de lancering in Veldhoven. 

Dean Peer speelt over de luidsprekers heen in plaats van een regulier PA-systeem. 

De artiest heeft, als je het thuis dunnetjes over wilde doen, CD's en LP's mee van zijn laatste album Airborne (2013). De muziek is van het rustgevende jazz fusion niveau. Het lijkt meer op ontspanningstherapie voor de muziekliefhebber, dan 'bass driven' muziek als The Police, Level 42 of Queen.

DAUDIO

Tijd voor nog een luidspreker van afwijkend design. Bij Daudio staat er een dipool luidspreker ofwel een kastloze luidspreker, dat open is aan de achterkant van de conussen. Dit zou verkleuring van het geluid veroorzaakt door de luidsprekerkast tegen gaan. De kast is ook ontworpen met de juiste esthetische verhoudingen, opdat het makkelijk kan worden opgenomen in het interieur en geaccepteerd wordt door de vrouw des huizes. Alle conussen zijn geselecteerd of speciaal ontworpen voor dipool toepassingen. De speaker heeft een 4 kanaalsversterker nodig en met name het filter ontwerpen kostte veel tijd. De Daudio W1 dipool design luidspreker heeft een lekker punchy geluid en een drumstel komt dichtbij de werkelijkheid. Op de één of andere manier lijkt de dipool mij beter te overtuigen dan het omnidirectionele ontwerp eerder op de show. 

Sony

Er is één kamer volledig gehuld in duisternis en dat is de zaal bij Sony. Daar laat men een 4K beeld zien. De 4K resolutie betekent een beeld van 4,000 (3840x2160) pixels. Er is nog maar weinig content van, denk aan films en series, dus we krijgen enkele beelden te zien door Sony gemaakt van een voetbalveld en stadion. Het beeld ziet er mooi en rustig uit.

Verder wordt de nieuwe projector gedemonstreerd de Sony VPL-VW500ES. Deze blijkt een ingebouwde upscaling techniek te hebben, Reality Creation, waardoor op basis van een algoritme het beeld van een Blu-Ray disc wordt verbeterd. In dit geval de film "De avonturen van Kuifje: Het geheim van de eenhoorn". De belevenis van de film wordt nog beter dan in de bioscoop. Het beeld is scherp en elke beweging en scene is mooi vloeiend. Het is genieten. 



Achter het bioscoopscherm staan luidsprekers en om het publiek heen ook. Het scherm is 'audio doorlatend'. De versterking van het bioscoopgeluid geschiedt door het Canadese merk Bryston.  

Happy Sad Records

Ook Happy Sad Records is aanwezig op de X-fi beurs met een breed assortiment en leuke aanbiedingen. Met name de Japanse persingen worden bewonderd door de analoge muziekleverancier, het vinyl is nooit hergebruikt, het geluid is uitstekend en de verpakking met de Japanse omslagen dien je er altijd bij te bewaren. Alleen één ding weten de Japanse fabrikanten niet onder de knie te krijgen en dat is een goede Frank Zappa persing. De naam Happy Sad Records komt van een gelijknamig Tim Buckleyalbum: Happy Sad uit 1969. Tim Buckley is de vader van Jeff Buckley en beide muzikanten zijn jong overleden.

Puresound

Ook Puresound staat natuurlijk weer op de X-fi. Onno spreekt zijn publiek toe om een speciaal product aan te prijzen, maar er staan zoveel mensen voor de stand, dat ik niet weet waar het omgaat, behalve dat je het terug mag sturen als het niet bevalt.

Wat het precies is, zie ik aan het einde van de show, waar Onno zijn product laat zien. Het gaat om de Magic dream productenreeks van de Italiaanse Omicron Group. Met deze producten kun je microtrillingen en vibraties van je geluidsapparatuur opvangen en stabiliseren. Er is zelfs een oplossing voor interlinks en powercords. Nu lijkt dat laatste me alleen handig om de kabel van de grond te houden. Maar ik laat me graag overtuigen. De oplossing om vibraties op te vangen met een kleine kogel/knikker komt me bekend voor, dus ik ben er zeer benieuwd naar.

Pauze

Hoe houdt de verslaggever het zelf vol? Nu deze nam op tijd een pauze in de koffiebar, waar men kon kiezen tussen lekker broodjes, fris of een kop koffie. Met name het plattegrond was van levensbelang, want het voormalig klooster blijft een doolhof. Zaterdag leek ik het "stratenplan" te begrijpen, maar zondag was ik maar wat blij met mijn plattegrond.

DynamiKKs!

Uit Duitsland bleek Dynamikks Soundcraftsmen te zijn overgekomen met iets heel speciaals. Ietwat ondeugend dacht ik, wie heeft het tuincentrum beroofd van materiaal om een luidspreker te bouwen? Ik begreep er niet veel van, maar de luidsprekerconussen zitten achter de spleten weggestopt en omdat het geluid door de kieren heen moet wordt het geluid beter verspreidt in de ruimte.  Het model heet de Columns 10. En als design items hebben ze eigenlijk wel iets, nu alleen kijken of het ook in een andere kleur mogelijk is. 

DynamiKKs! speelt met NuForce versterkers. Het merk werkt met klasse-D techniek en komt uit Amerika. Op een rij de NuForce P-20 voorversterker met twee NuForce Reference 18 mono eindversterkers.

De DynamiKKs Monitor 8.12 had ik eigenlijk ook wel willen beluisteren. En mocht er een demonstratie paar zijn van de DynamiKKs Ultima! dan hou ik me ook aanbevolen, maar dan zou de zaal wat groter moeten zijn.

Robytone

De distributeur Robytone pakte groot uit en bracht naast DynamiKKs ook andere producten mee naar Veldhoven. Zoals deze Velodyne hoofdtelefoons. Ik ken het merk Velodyne alleen van de subswoofers, dus dit was een leuke verassing.



Het leuke aan het model is dat je deze klaarblijkelijk kunt veranderen met een nieuw omhulsel, al naar gelang je smaak. De hoofdtelefoons stonden alleen op display, dus ik heb ze niet kunnen beluisteren.

Een kamer verder stond Robytone met Everything but the box. De luidsprekers hebben een hoog design gehalte. Mijn aandacht visueel hadden ze meteen! Het model is Everything but the box Luna in verschillende kleuren uitgevoerd.

Het luidsprekermerk komt uit Bulgarije en ziet er fantastisch uit, als je natuurlijk houdt van iets speciaals in je interieur. De grijze luidspreker is het model Scorpio en de grote zwarte luidspreker is het Everything but the box model Europa. De Scorpio speelde, maar ik had er meer van verwacht. Het speelde, het maakte geluid en dat was de enige vaststelling. Omdat de materiaalkeuze en de vorm zo speciaal is van Everything but the box hoopte ik op een zuiver diep geluid, maar dit was zelfs niet spannend als geluid bij een film. Erg jammer. De muziekkeuze met wereldmuziek was wel dik in orde.

Deze subwoofer moet je in het echt gezien hebben, het is kolossaal en mooi afgewerkt de Subterranean II M2.

X-fi

Importeur X-fi was natuurlijk ook aanwezig en zij brachten de DeVore Fidelity Orang Utan 0/96 luidspreker mee. De speaker heeft een gevoeligheid van 96 dB. De stereoset bestond uit Britse apparatuur van Abbingdon Music Research. De AMR USB DAC DP-777 met CD-777 CD-speler. De DAC heeft buizentechnologie aan boord, één buis in de digitale input en twee buizen in de uitgangstrap. De versterker is een Luxman L-590AII van 2x30 Watts bij 8 Ohm. Er werd veel percussie muziek gespeeld, tamelijk luid. 

STS Digital

Het audiofiele opname- en masteringsbedrijf STS Digital van Fritz de With is ook aanwezig en speelt natuurlijk de eigen producties en CD's af. De CD-speler is een Marantz SA-7S1, de buizenversterker een Octave V80 met Super Black Box power supply. De hoornluidspreker is de Blumenhofer Genuin FS1. Ook Fritz draaide een percussie track om zijn systeem te demonstreren.

Fabrikant Marantz is tot mijn spijt niet aanwezig. Het audiomerk heeft gekozen voor een andere beurs, de Nationale AV-Dagen van begin dit jaar april. Toch fijn om een primeur te hebben staan zijnde de nieuwe modellen van Marantz: de CD-speler SA-11S3, de netwerk audiospeler NA-11S1 en de versterker PM-11S3 van 2x100 Watts bij 8 ohm.

Fritz de With is een warm pleitbezorger geworden van het luidsprekermerk getuige het Blumenhofer shirt dat hij draagt. Hij gebruikt het merk dan ook voor zijn mastering activiteiten. Zie hier een Blumenhofer Fun 17. 

BD-Design

Maakte BD-Design vorig jaar nog grote indruk met zijn plafond hoge vleugel hoornluidsprekers, dit jaar hebben ze een kleiner model mee. Ik vond het vorig jaar beter klinken en na weer een stuk percussie muziek verliet ik de zaal maar snel. Ik kon even geen percussie track meer horen! 

Terras

Op zondag was het weer beter dan zaterdag. Je kon in ieder geval rustig buiten in de binnentuin zitten en dat deden dus veel bezoekers. Zaterdag was een bewolkte regenachtige dag, en zondag deed zijn naam eer aan!

Hifi Corner Trading & Number4Audio

Twee grote importeurs die de handen in één slaan, dat is mooi om te zien het Belgische Hifi Corner Trading met het Nederlandse Number4Audio. Dit kwam niet alleen tot uiting in de statische display van de apparatuur in de kamer, maar ook in de hoofdset. We luisteren naar een Lyngdorf DPA-1 digital pre-amplifier met een Millennium Mk IV gecombineerd met een Duo Grosso hoornluidspreker van Avantgarde Acoustic. De platenspeler maakt gebruik van een discreet gebouwde Sugden Masterclass PA-4 phonovoorversterker en de CD's worden gedraaid via de North Star Design Model 192. Er is minder intensiteit in de muziek, maar het geluid is erg toegankelijk en biedt zo toch een behapbare werkelijkheid aan, zonder weg geblazen te worden. De twee koperkleurige voorwerpen aan de zijkant zijn klankschalen van klokkenbrons. 

Het Amerikaanse merk PurePower maakt accuvoedingen. Eerst voor de medische wereld en nu ook voor de hifi. Met een schonere stroomvoorziening zou de muziekweergave verbeteren. En mocht het lichtnet uitgaan, dan ben jij nog de enige die van muziek kan genieten! De foto toont een PurePower Model 490, dat omtrent 500 Watts levert. In de grote stereoset wordt gebruik gemaakt van een Model PurePower 3000 van 2100 Watts.

Het Britse ProAc stond er ook en jammer genoeg niet beluisterbaar, maar toch leuk. De ProAc Tablette Anniversary. Met een gevoeligheid van 86,5 dB.

Een combo deze Top Loading CD Transport  Model 192 van North Star Design met een Supreme 384-32 DSD D/A Converter. Of te wel loopwerk en DAC. 

Zo'n toploader loopwerk lijkt me wel wat, doch niet geheel praktisch daar ik altijd de neiging heb een stapel CD's op de CD-speler te leggen.

Sugden! Het Britse klasse-A versterkermerk staat bijna met het gehele gamma in de kamer, zie hier de Sugden voorversterker Masterclass LA-4 en eindversterker Masterclass FPA-4.

Ludwig Audio

Ik wordt tijdens het weekend ingeseind dat ik bij Ludwig Audio moet gaan kijken, want daar is iets heel moois te beluisteren.

Men demonstreert met twee stereosets met de luidsprekers: de Lawrence Audio Cello (links) en de Tidal Cera (rechts). Beide merken zijn onbekend voor me. Tidal komt uit Duitsland en Lawrence Audio uit Taiwan.

De Tidal Cera maakt gebruik van de voorversterker Tidal Preos-D en eindversterker Tidal Impulse. De eindversterker is dual mono opgebouwd en beschikt over 2x190 Watts bij 8 Ohm. 

In de voorversterker zit zowel een DAC als een phono stage. Drie digitale inputs, twee reguliere inputs en één phono input. 

Tidal: We build emotions

De Lawrence Audio Cello diende het te doen met de grote ASR Emitter II Exclusive version Blue versterker inclusief Battery power supply.  

De ASR versterker doet 2x280 Watts bij 8 Ohm.

Ook al gaf de Tidal een mooi beschaafd en gebalanceerd audiofiel geluid met meer detail. Ik gaf toch de voorkeur voor de Lawrence Audio Cello. Het klonk allemaal net wat spannender.

Beter Beeld & Geluid

Bij Beter beeld & Geluid had men twee zalen, in één zaal stond de Wilson Benesch luidspreker in de ander Harbeth. De bron was een klassieke platenspeler de Linn LP12. De andere apparatuur was ook van Linn.

De Harbeth M30.1 Domestic.

De analoge bron komt hier beter uit de verf dan de streaming optie. Zoals ik van Harbeth gewend ben komen de ruimtelijke effecten mooi naar voren met Pink Floyd's album The Wall. Het klinkt strak met volle tonen, maar  toch lijkt het geluid wat te missen in het hoog. Het klinkt allemaal wat bedompt.  Waar het aan ligt kan ik niet zeggen, de elektronica of de ruimte. 

De winkel en importeur Beter Beeld en Geluid heeft een stevige schare fans en zij blijven ook na de demonstratie gezellig napraten en netwerken.

Etude Ownersclub

De grote luidspreker links deed omtrent een 6000 gulden per stuk en de luidspreker rechts een 3000 gulden. 

De demonstratie wordt geïntroduceerd, als: "De enige ruimte op de X-fi waar niets te koop is!". We zijn bij de Etude ownersclub beland. Etude is een Belgisch luidsprekermerk dat bestond van 1979-1992. De man achter het merk Marc Van Moerbeke. De club van Etude eigenaren had binnen no time 80 leden. De speakers die demonstratie klaar staan zijn de laatste modellen uit 1992. Het publiek wordt gevraagd om als scheidsrechter te fungeren over wat er nog overeind blijft na al die tijd. Het publiek in de retrokamer mag dus beoordelen over luidsprekers van 20 jaar oud. En dat is natuurlijk niet gezegd tegen dovemansoren! 

Een Audiomeca Romance draaitafel van de Franse maker Pierre Lurne. 

De vintage draaitafel heeft een modern element van Jan Allaerts.

De platenspeler draait met plezier zijn rondjes.

De gehele stereo is niet geheel vintage. Er is een HAT voorversterker, phonotrap en power supply van Hanze Hifi. Wel is de Audio Research CD-speler CD2 vintage en de eindversterker. Het is een Threshold Model S-300 van 150 Watts per kanaal. Het model is gebouwd van 1983-1988. Een beest van een eindtrap.

We luisteren over de grote luidspreker naar een Nils Lofgren track. Het geluid is eigenlijk niets om je voor te schamen. Het is een snelle speaker, er mist misschien druk, maar het geheel klinkt heel ontspannen.  Qua geluid klinkt het zelfs als een upgrade voor de Hepta fan. Terwijl de spreker een volgende LP uitzoekt staat hij achter de luidspreker. Dat kun je beter niet doen. Het verhaal van meneer Kommer Kleijn dat 80% van het geluid indirect is komt nu wel tot uiting. Ik stel vast dat Marc Van Moerbeke tevreden mag terug kijken op zijn product, dat misschien wel meer aanhang heeft verkregen door de X-fi. Vintage lives on!

Triple M Audio

En toen kwam ik in een speciale ruimte terecht. Alles was paars gekleurd. Ik was terecht gekomen in de wereld van Triple M Audio met het huismerk Pink Faun. Waar men zich staande hield met bekende merken frisdrank. Pink Faun is dus een Nederlands product, dat wordt gemaakt en gedistribueerd door Triple M Audio. 

Erg slim was de presentatie van hun playlist, de streamingsoftware wordt geprojecteerd op de muur. De muziekkeuze was erg speciaal voor een hifibeurs, veel elektronische muziek. En dat maakte Triple M Audio een verademing. Het klinkt vreemd, maar zo is het niet bedoelt. De opstelling doet het goed als club luidsprekersysteem. Veel mensen bleven lang zitten om te genieten van de muziek. En dat waren niet alleen jongeren. 

De Euphrosyne luidspreker kost 37.900 euro per set en is de X-fi Over-De-Top-Award waardig, als deze prijs zou bestaan. 

In de Triple M Audio winkel staat de Euphrosyne One al klaar, een kleiner consumentenmodel en daarbij dien je de bovenkast  na de hoorn weg te denken. De prijs is 32.900 euro inclusief eindversterkers. 

Van onder naar boven, een Pink Faun: 

Tube Pre: een single-ended klasse A buizen voorversterker.

Audio PC: een Windows-based muziek streamer met SSD harde schijf.

DAC 2:  Een 24 bits PCM1704 R/2R digitaal analoog converter.

Euprosyne power amplifier, bij de Euphrosyne luidsprekerset behoren dus deze eindversterkers. Iedere luidsprekerunit heeft namelijk zijn eigen versterker.

Triple M Audio had een leuke actie. Bezoekers konden hun buizen laten doormeten. En daar werd toch maar mooi gebruik van gemaakt door sommige mensen. Ter demonstratie stond deze buis letterlijk te gloeien.

Twee mono eindversterkers de Pink Faun Tube Amp 1X50, dat samen een 2x25 Watts levert.

Pink Faun heeft ook andere luidsprekers in haar aanbod. Van links naar rechts de Pink Fun, de Stantum en de Retro.

Antelope Audio Part II

Ik deed nogmaals Antelope Audio aan, nu de tweede kamer van Bernard Knoop, want daar stond een nieuwe loot aan de Antelope DAC stamboom! Flink uitgepakt wordt er met de nieuwe DAC gecombineerd met een Rubidium Atomic Clock model Isochrone 10M en aangesloten aan een Van Medevoort PA230 eindversterker. De luidsprekers in de kamer zijn van het Finse merk Amphion, alle modellen beschikken over een strak design. De kleine witte speaker is de Argon 1. De grote zwarte speaker is de Argon 7L en hiermee wordt gedemonstreerd. 

De primeur is de Antelope Audio Zodiac Platinum. Een DAC waarmee je alle DSD high resolution downloads aankunt. Het beschikt over vele features en een legio aan digitale inputs en als extra twee hoofdtelefoonaansluitingen.

Vooraan rechts de Amphion Argon 3L, achteraan de Helium 520. Bij dit model kun je de frontjes wisselen al gelang je interieur.

Ik kan heel even zitten luisteren en wat weet deze set zeer veel fijn detail uit de muziekopname te toveren! En zijn die Amphion luidsprekers echt zo vriendelijk geprijsd? Maar jammer genoeg moet ik alweer gaan, want het loopt tegen 17:00 en dan dien je in het hotel uit te checken. Snel naar de receptie!

Temporal Coherence

Nogmaals een omnidirectionele luidspreker, maar nu van het Nederlandse merk Temporal Coherence. Voor de demonstratie begint is er al wat muziek te horen met tingel tangel geluidjes en dat lijkt helemaal goed te komen. 

Het is een actieve luidspreker met ingebouwde eindversterker: model Pyramide. De hoog en midden unit zijn de in de top gebouwd net zoals bij de John Watkinson 'Legend' luidspreker, beneden in de kast zit de laag unit.

Het product is goed uitgedacht. Er is sprake van een modulaire opbouw de klant kan eerst de luidsprekers kopen en daarna los de eindversterker en voorversterker. Bij het beluisteren lijkt een deel van het geluid van voren te komen, maar de zangstem hangt als een losse entiteit rechts achter in het stereobeeld, nog achter de speakers. Het is een vreemde gewaarwording.

Rik Stoet

In de kamer staan ettelijke dozen van de Takumi Turntable TT Level2. Het betekent dat Rik Stoet aanwezig is op de X-fi met zijn betaalbare apparatuur voor de analoge fan. Een mooie kamer om de X-fi mee af te sluiten.

De opstelling van vandaag. De Kudos Cardea 1 luidspreker met Takumi Turntable en Icon Audio buizenversterker.

De Takumi Turntable TT Level2 met ProJect Carbon toonarm en Ortofon 2Mred element

Icon Audio 60 Mk III Pre-Power Amplifier ofwel een geïntegreerde versterker. 



Rik Stoet blijft zijn assortiment ontwikkelen, want naast een betaalbare carbon phono-interlink komt er een phonotrap aan voor moving magnet (MM) elementen. Het prototype was al mee en bestaat uit een acculader en phono voorversterker. De prijs zou samen om de 350 euro doen.

De Stirling Broadcast BBC LS3/5a v2. Het bedrijf Stirling heeft de rechten van de BBC gekregen om de monitor inclusief type aanduiding te produceren. Met een gevoeligheid van 82 dB heb je een goede versterker nodig, dat stevig stroom kan leveren. 

Quotes

Als je door de zalen en de gangen wandelt vallen er altijd leuke quotes te horen:

- Als er iets in Veldhoven is, ga ik altijd even.

- Daar zat mooi laag in, mooi verdeeld.

- Ik kan het allemaal wel vertellen en laten zien, maar horen, daar gaat het om, hè.

- Het verhaal is echt helemaal zoek.

- Kan ik het ook horen?

- Ik vond het een beetje oververzadigd klinken.

- Die Blumenhofers zijn echt allemaal fantastisch.

- Rustgevend is het ook. 

- Die neus zat te met ín de tweeter!

- Het is op zo'n beurs altijd toegespitst op het beste, maar het beste bestaat niet.

- Dat is een discussie die heel moeilijk te voeren is, iedereen let op iets anders in het geluid.

- Het gaat om de relatie gezond geluid.

- Het is al op, hahaha (kijkend in zijn tas vol LP's).

- En welke CD was dit?

- Dit is toch de eerste set op de show, die enigszins fatsoenlijk klinkt.

- Veel succes! Sterkte, meer hè.

- Niet allemaal naar de deur! (uitgang)

- Het beste? Ik heb zoveel mooie dingen gehoord.

Conclusie

De grote importeurs lieten verstek gaan en toch bleek dat de bezoekers niet te deren! Men genoot van het aanbod, dat misschien daardoor wel wat gevarieerder was. Toch jammer dat sommige importeurs of fabrikanten niet aanwezig waren. Maar de economische omstandigheden maakt dat men keuzes maakt of kiest voor andere promotie activiteiten. Hopelijk zijn ze er volgend jaar wel weer bij. Nu we het over budget hebben, wat meer systemen in het betaalbare segment opstellen zou leuk zijn. Gelukkig was Indiana Line aanwezig, Rik Stoet en Amphion, anders denken mensen dat hifi volledig onbereikbaar is. Nadeel van het betaalbare segment dat deze kleine luidsprekers misschien geen grote zaal kunnen vullen met geluid. Gelukkig waren enkele importeurs met hun Reference speakers gekomen, denk aan de Pink Faun of de Adam luidspreker. Volledig over de top, maar wel leuk voor de bezoeker! Het beste geluid blijft voor mij Sonore AC, maar zoals een bezoeker zei: "Het beste? Ik heb zoveel mooie dingen gehoord." 

Met de foto's ben ik minder tevreden. Als experiment dacht ik eens zonder filter te schieten, dit verkort namelijk de sluitertijd en de foto's zouden volgens fotohobbyisten meer natuurlijker zijn. Jammer genoeg betekende het dat ik scherpte diepte verloor en dat de kleuren niet zo mooi zijn, als met filter. Dat is dus één keer maar nooit meer. Aan de andere kant was de foto van basgitarist Dean Peer nooit zo goed gelukt. Ik hoop dat het verslag toch het lezen waard was. 

Na het einde van de X-fi betekende het ook voor mij op naar huis, op naar het treinstation van Eindhoven. Er was werk aan het spoor en er reden daardoor minder treinen, maar het viel te doen. Ter hoogte van Amsterdam stapt er een zonderling type de trein in, een man met op zijn achterhoofd gebonden een tasje van gele stof, met daarin een muziekkastje genaamd X-Bass, terwijl hij zijn oordopjes in doet luistert hij verder naar zijn muziek. Zo kan het dus ook, dacht ik. X-fi. 

Dank aan alle aanwezige importeurs en gezellige bezoekers.

Deel 1 vindt U hier : De X-Fi Audioshow 2013: Een verslag met foto's deel 1

Deel 2 vindt U hier : De X-Fi Audioshow 2013: Een verslag met foto's deel 2

Deel 4 vindt U hier : De X-Fi Audioshow 2013: Een toegift van video's