Foto's en Tekst: René van Es | 09 april 2014 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Audio21 Showverslag

Het is een sombere zaterdagmorgen als ik naar Wapenveld rijd om de show van Audio21 te bezoeken. Jammer dat de zon niet uitbundig schijnt, want niet alleen de omgeving is schitterend, ook in de tuin van Audio21 is het goed toeven. Heen en weer lopend tussen de luisterruimtes en de partytent met de versnaperingen, krijg ik een goede indruk van de professionaliteit van Audio21, waar eigenaar Mark van Braam samen met zijn vrouw Cathleen de scepter normaliter zwaait.

Vandaag is het de dag van Eddy Driessen van Pluto Audio die een 40-jarig jubileum viert dit jaar. Van Marco de Wilde van Music2 audio import, die trots weet te melden dat Blumenhofer dit jaar 35 het vak van luidsprekerbouwer uitoefent. Verder vertegenwoordigen Cock van der Weiden en Arnold Blom in persoon een opstelling van Sonore AC versterkers en de heer Aalt-Jouk van den Hul presenteert wel heel bijzondere MC-elementen. Op 5 april was Wapenveld "the place to be" voor serieuze, hoogwaardige audio en voor het voeren van interessante gesprekken.

Net aangekomen ga ik naar binnen bij Audio21 via de kleinste luisterruimte van de winkel, waar ik gelijk word verrast door een wandkast vol met prachtige apparatuur, waarvan de meesten onder ons zullen smullen. Merken als Pathos en Einstein staan er gebroederlijk naast elkaar. Een prachtige set staat bij de achtermuur opgesteld. Want wat te denken van een Pluto 12A Carbon draaitafel met Prestige 9A arm waarin voor de gelegenheid een VDH Pluto One een plekje heeft gevonden. De versterker is een Pathos TT en de luidsprekers zijn de Gioia's van Blumenhofer. Een luidspreker van 70 kilo met een hoogte van 1,20 meter, groot genoeg om de 30 cm woofer met papieren conus en de compressiedriver voor de hoge tonen te huisvesten. Met een hoorn voor de hoge tonen en een hoorn voor de woofer geplaatst. Een Pathos Endorphin CD-speler staat te smachten om geluid te kunnen maken, maar helaas, ook hij moet er het zwijgen toe doen om luisteraars in de grote ruimte niet te storen.

De treurnis is van erg korte duur als ik de grote luisterruimte betreed. Onmiskenbaar aanwezig zijn een paar Blumenhofer Gran Gioia luidsprekers, de grote en oorspronkelijke broers van de set hiernaast. Een slag groter en zwaarder met 1,26 meter hoogte en 100 kilo per stuk. Ditmaal is een 38 cm woofer met papieren conus gebruikt. Vette VDH 3T kabels lopen naar VDH Excalibur eindversterkers. De van MOSFET eindtransistoren voorziene monoblokken leveren elk 100 Watt aan 8 ohm, meer dan genoeg om de Gran Gioia met zijn hoogrendement-hoorns probleemloos en bloedsnel aan te sturen.

Iets minder dik zijn de interlinks naar een VDH Emerald lijnvoorversterker, die op zijn beurt is aangesloten op "de mooiste phonovoorversterker ter wereld, de Grail SB van VDH", zo beweert althans Marco de Wilde. Om die phonotrap te kunnen gebruiken, staan er twee Pluto Audio draaitafels. De eerste is een 10A met 9A Prestige arm, waarin een VDH Crimson element een plaats heeft gevonden. De Crimson is een MC-element met een hoge output van 0,65 mV, geleverd vanuit gouden spoeltjes die bewegen in een door Samarium-Cobalt opgewekt magnetisch veld. Nummer twee is een Pluto 12A Black met een Reed 2A arm en inderdaad ook een VDH Crimson element. Een set die inclusief kabels zeker uitkomt op een bedrag van 150.000 Euro, waarbij ik de tweede draaitafel even niet meetel.

Vanuit het grote raam van de luisterruimte kijk ik naar het huis waar Mark en zijn vrouw Cathleen normaal wonen. De huiskamer is voor de gelegenheid aangepast op de daar aanwezige installatie, opgesteld door Sonore AC en Music2. Het zal u niet verwonderen dat de luidsprekers alweer van Blumenhofer komen. Al zijn ze een stuk betaalbaarder en handelbaarder dan de (Gran) Gioia, de Genuin FS2 is evenmin een boekenplankmodel. Ik heb deze modellen enige tijd geleden in huis kunnen proberen en die kennismaking is erg goed bevallen. Voor iets minder dan 15.000 Euro per paar zijn ze van u en ik doe er de belofte bij dat u een heel lange tijd van muziek gaat genieten en geen verdere wensen zult koesteren. In deze ruimte wordt er voornamelijk gespeeld met een Einstein CD-speler, maar ondergetekende kon het niet laten om samen met de heer Van den Hul te luisteren naar vinyl in de vorm van een vioolopname op het Tacet-label, gedraaid op een Pluto 12A Carbon Cobra met Pluto 6A arm en VDH Crimson element via een VDH Grail phonovoorversterker. De Reference bekabeling is afkomstig van Sonore AC, waarmee de Sonore AC Mira voorversterker en losse voeding zijn verbonden met een Sonore AC Arcturus eindversterker.

 

Om met deze laatste set te beginnen: via de CD speler was de weergave levendig en sfeervol. Ideaal om zo te kunnen luisteren, immers voor de meesten onder ons is een echte luisterruimte een utopie en zullen we het moeten doen met een huiskamer zoals die van Mark en Cathleen. De druk die de Genuin FS2 kan opbouwen in de lage tonen heeft hier alle ruimte gekregen, hetgeen bijdraagt aan het loskomen van het geluid. Het zijn niet de weergevers die de aandacht vragen maar de muzikanten op de CD-opname. Stemmen weerklinken aangenaam en transparant uit deze eveneens snelle set. Als ik de LP op draaitafel leg, schuift A.J. van den Hul aan op de bank en luistert aandachtig naar zijn eigen element om vervolgens te oordelen, dat de gebruikte viool op de opname zeker niet uit Italië komt, evenmin uit streken in en om Hongarije. Uit het spel weet hij te distilleren dat de violist een oudere man moet zijn die de snelheid van de jeugd achter zich heeft gelaten en te dicht op de microfoon staat. Mogelijk speelt de man ook cello, hij strijkt langzaam en bedachtzaam langs de snaren, heel lang en intens zachtjes wegstervend aan het eind van het muziekstuk. Of A.J. van den Hul het bij het rechte eind heeft is niet te achterhalen, feit is wel dat de kracht van de installatie waarlijk tot in de finesses is aangetoond. Zo samen genieten van muziek heeft iets bijzonders en was voor mij een leerzame ervaring.

Nu de grote luisterruimte even door de aanwezige bezoekers is verlaten, bezet ik direct één van de twee centraal geplaatste stoelen. Holly Cole ligt op de 12A Black draaitafel en langzaam zakt de diamant van het Crimson element in de groef. In eerste instantie lijkt de stem van Holly erg groot, maar in de opname is goed hoorbaar dat zij heel dicht bij de microfoon heeft gezongen. Te dichtbij ten opzichte van de piano die wordt bespeeld. Ik ken de opname erg goed en in het bijzonder "Be Careful It’s My Heart" en "Life Is Just A Bowl Of Cherries" behoren tot mijn persoonlijke favorieten van de zwarte schijf. Ook hier is de weergave kenmerkend snel en open. Zeer transparant, maar niet tot op een vervelend en analytisch niveau. Als naast piano meer instrumenten meespelen, ontstaat een volledige harmonie die recht doet aan de prijs van de set. Deze opstelling is inderdaad beter dan de "huiskamer"-opstelling, maar de verschillen zijn niet schokkend en lopen niet totaal uit de pas met elkaar. De Genuin FS2 laat ten opzichte van de Gran Gioia een familieband horen; tegelijk komen de kwaliteiten van de Sonore AC en de Van den Hul versterkers in beide opstellingen naar voren. Waarbij het opmerkelijk is hoe snel de apparatuur vergeten kan worden en muziek de overhand krijgt tijdens het luisteren. Steeds moet ik mijn gedachten dwingen naar de hardware, hetgeen zeker een compliment is, want tenslotte draait het niet om de techniek maar juist om de muziek.

Met een kop koffie in de ene hand en verse krentenwegge in de andere voelt de tuin van Audio21 inmiddels vertrouwd aan. Het wordt steeds drukker en ik prijs mij gelukkig dat ik vroeg aanwezig was voor het maken van foto’s en om zelf te kunnen luisteren. Het is een unieke gebeurtenis om op één plaats zoveel grote Blumenhofer luidsprekers te vinden, maar liefst vier Pluto platenspelers te aanschouwen en overal VDH elementen aan te treffen. De met de hand gemaakte Crimson is leverbaar in diverse uitvoeringen. Voornamelijk de uitgangsspanning kan verschillen, maar ook de opbouw van de spoelen mag gekozen worden. Eenmaal gebalanceerd aangesloten op de volledig gebalanceerde Grail SB phonovoorversterker ontstaat een combinatie die ik met liefde over een poosje thuis zal gaan beluisteren. Eens kijken of zowel de Tacet-opname als de Holly Cole LP dan opnieuw zo heerlijk klinken. Na een geslaagde dag in Wapenveld is een lange terugrit, met naast mij een slapende passagier, een mooi moment om de diverse opstellingen in gedachten nog eens te laten passeren. Zo bedenk ik dat een grote overeenkomst tussen Sonore AC, Van den Hul, Blumenhofer en Pluto het vele handwerk is, dat de heren in hun producten stoppen. De liefde voor het vak spreekt uit elk stukje hout, uit de details van de afwerking, de opbouw van de schakelingen en het mechaniek van de draaitafels. Na 35 jaar Blumenhofer, 40 jaar Pluto Audio en 56 jaar Van den Hul steekt Sonore AC als relatieve nieuwkomer schril af. Samen wisten ze op zaterdag 5 april Wapenveld om te toveren tot een high end paradijs. Met de complimenten aan organisator Audio21.