Tekst: Roger Poulussen | 06 oktober 2017 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Kabelpraatje (deel 1)

Als je mijn vorige bijdrage hebt gelezen, mag je dit relaas niet missen, want dan heb je interesse in kabels. De vorige keer heb ik de Black Rhodium kabels beluisterd en de top of the line kabel, de Opera DCT++, was erg goed. Inderdaad erg goed, maar nog niet geheel neutraal.

Neutraliteit is echter wel wat we zoeken in een kabel. Zo'n ding mag niks weglaten. Sommigen zeggen soms dat de kabel iets toevoegt. Natuurkundig gezien kan dat volgens mij niet, want een kabel is een passief ding. Die kan dus enkel iets weglaten. Dat daardoor meer laag of hoog te horen is, ligt dus niet aan het toevoegen van dat, maar van het tegenhouden van eerder genoemde.

Nu zal menigeen weer denken: "Daar komt alweer een hoop kabelgeleuter!". Misschien is dat wel zo, maar een kabel is fysiek gezien toch iets meer dan alleen een verbinding. Een kabel is inderdaad een verbinding, maar wel een verbinding die op een bepaalde manier is opgebouwd en met verschillende materialen. Die samenstelling zorgt ervoor dat je in feite een filter hebt tussen je componenten.

Filter? Ja, Filter! Een passief filter bestaat uit 3 types componenten, nl. weerstand, capaciteit en inductie. In elektronische componenten uitgedrukt: weerstand, condensator en spoel. Kijk maar eens naar een scheidingsfilter in een luidspreker. Op zo'n filter zie je duidelijk de spoelen, condensatoren en weerstanden zitten. Een kabel is dus niks anders, zij het dat je de componenten niet kunt zien.

Weerstand lijkt me logisch want de geleider zal niet alles op lichtsnelheid doorgeven. Die weerstand wordt bepaald door de dikte van de draad en het materiaal waarvan die draad gemaakt is.Bij condensator zie ik sommigen al vreemd opkijken. Als je weet hoe een condensator is opgebouwd, dan begrijp je het. Een condensator is een component bestaande uit 2 geleiders met daar tussen een isolerende laag, diƫlektricum genaamd. Als je een kabel bekijkt, dan is er in het midden een geleider, dan een isolatielaag en weer een geleider, vaak in de vorm van een vlechtwerk dat om de isolatielaag heen gevlochten is. Binnen- en buitengeleider, mogen elkaar immers niet raken, want dan heb je een kortsluiting. Dat geheel krijgt dan nog een isolatie-jasje, zodat je niet met je blote vingers aan de geleiders hoeft te komen. Je hebt dus 2 geleiders met een isolator ertussen. Het materiaal dat als isolator gebruikt wordt en de dikte daarvan, bepaald de capaciteit van die kabel.
Ik denk dat iedereen ook wel kan bedenken dat elke kabel een spoel is. Een gewikkelde draad is een spoel. Immers zijn de geleiders gedraaid, getwist of ergens omheen gewikkeld.

Zie daar de drie componenten voor een filter. Dat in acht nemend, kun je ook bedenken dat een kabel dus meer is dan alleen een verbinding. Eerlijk gezegd zou je aan bekabeling dezelfde eisen moeten stellen dan aan je apparatuur. Een kabel is feitelijk een "apparaat". Als je een leuke set hebt en alle componenten verbind met dropveters, haal je niet uit je apparatuur wat mogelijk is. De kunst is het je set zo af te stemmen dat apparatuur en kabels een harmonisch geheel vormen. Het heeft dus geen zin om in een top set dropveters te gebruiken, maar aan dezelfde kant heeft het ook geen zin om goede kabel op een midisetje te gebruiken.

De kunst is het de kabel zo te maken dat je zo min mogelijk filterwerking hebt. Hoe beter de kabel, hoe minder filterwerking. Om dat te bereiken is het belangrijk de juiste materialen met elkaar te combineren en deze ook juist toepassen. Net als bij een luidsprekerfilter dus.

Kabelpraat

Voorbeeld Luidsprekerfilter