Roel van Nunen | 20 februari 2012 |  <   > |
TAGS: Muziek |

Wilhelm Friedemann Bach: Cantatas

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) was de oudste zoon van Johann Sebastian Bach en is minder bekend dan zijn jongere broer Carl Philipp Emmanuel ( 4 jaar jonger ) en zijn halfbroers Johann Christoph Friedrich en Johann Christian (allebei wel nog een serieus pak jonger met respectievelijk 23 jaar en 25 jaar verschil).

Bij het Oostenrijkse label Capriccio is een dubbelcd verschenen met religieuze gezongen muziek van de hand van onze meester: Wilhelm Friedemann  schreef om en bij de dertig geestelijke cantates en vier daarvan zijn hier verzameld. 

Zijn muziek staat grotendeels  onder invloed van zijn beroemdere vader. Luister bijvoorbeeld naar het openingskoor van de cantate "Lasset uns ablegen die Werke des Finsternis "  met een vierstemmig (SATB) koor en een vrij omvangrijk tutti. Ik dacht onmiddellijk dat  het muziek van papa was. In andere werken is dan weer de invloed van de toenmalig populaire "galante" stijl waar te nemen,  waarbij de melodie aan belang wint en de begeleiding dienovereenkomstig vrij eenvoudig wordt gehouden, al moet ik toegeven dat dit niet altijd even duidelijk naar voren komt. Het is maar door " voorbij de melodische lijn te luisteren " - zoals mijn grootvader placht te zeggen - , dat men zou kunnen zeggen dat de kans aannemelijk is dat de muziek niet van vader Bach zou kunnen zijn.( Ook ik druk me niet altijd even duidelijk uit ). Voor weinig geoefende luisteraars lijkt het qua stijl toch alleamaal wel erg veel op elkaar.

Het gaat hier om een opname uit 1991 en de cd is dus een heruitgave. De pers was vrij enthousiast toen deze schijven verschenen en terecht. Enerzijds is er de relatieve onbekendheid van onze componist en dat is een beetje jammer want hij schreef wel degelijk prachtige muziek.  Hij verdient dus echt wel wat meer aandacht. Het is de verdienste van dirigent Hermann Max, bekend geworden door en met de Rheinische Kantorei en Das kleine Konzert,  dat hij quasi het volledige Duitse muziekleven ten tijde van Bach in kaart gebracht heeft. Zonder hem zou het beeld dat wij over die periode hebben er alleszins anders uitzien .

De opname is ook  technisch  en artistiek van een degelijk niveau: klanktechnisch alleszins een topper in de jaren negentig en qua zang méér  dan middelmatig. Barbara Schlick is uiteraard een ervaren rot in het barokke genre.  Volgens mij had  onder andere Philippe Herreweghe een  serieuze boon voor haar, want ze is mede door hem ( opnames allerlei cantates , Johannespassie,  Mattheuspassie , noem maar op ) toch wel heel bekend geworden. Toen ikzelf vrij jong was, werd ik niet zo wild van haar timbre, maar met het verstrijken  der tijden ben ik  haar stem mooier en mooier gaan vinden.

De oude cd's zijn nog steeds via Amazon te krijgen, maar waarom zou je ? De prijs voor al dit moois bedraagt volgens de website van Capriccio iets meer dan 15 € en dat lijkt mij heel fair voor een dubbelaar.

Referentie : Capriccio 5083

zie ook www.capriccio.at en www.rheinische kantorei.de