Atohm GT1.0-HD en GT2.0-HD
Atohm; een Frans merk dat nieuw is op de laaglandse markt. Sinds begin oktober is Belram importeur voor de gehele Benelux van deze mooie luidsprekers. Atohm is de verwezenlijking van een droom van Thierry Comte.
Atohm
Atohm mag als compleet luidsprekermerk dan betrekkelijk onbekend zijn, in werkelijkheid zijn ze beter bekend dan menigeen zou denken. Atohm is "hofleverancier" van Triangle, Elipson en Davis. Niet bepaald de onbekendste merken in audio-land. Thierry Comte was eerder technisch directeur bij Triangle, voordat hij zijn eigen merk begon. Met de kennis en expertise die hij daar op deed is hij gaan werken aan een eigen lijn, geheel in eigen huis ontwikkeld en gefabriceerd.
Kennismaking met Atohm
Mijn eerste kennismaking met het merk was tijdens de Munich High End Show in 2011. Daar stonden drie stel speakers naast elkaar in een luisterkamer, van klein naar groot. De speakers zagen er heel mooi afgewerkt uit. In het midden ertussen stond een Perraux versterker en een cd-speler waarvan ik het merk niet meer weet. De ruimte was ca 60m² en geheel gevuld met muziek. De eerste gedachte was dat de grote luidsprekers stonden te spelen. Bij navraag bleken de kleintjes, de Atohm GT1.0, te spelen. Het klonk ongelofelijk indrukwekkend en de ogen gingen dan ook op zoek naar een subwoofer. Die was nergens in de ruimte te bekennen.
Bij navraag werd duidelijk dat Atohm op dat moment geen vertegenwoordiging in Nederland had. Ze waren wel op zoek naar partners. Het heeft tot oktober 2015 moeten duren voordat een importeur Atohm in zijn programma heeft opgenomen. Die importeur is Belram geworden.
Belram, importeur van o.a. SSC, Supra Cable, Atoll en dus Atohm voor de hifi markt en Belden, Neutrik en nog een aantal merken voor de professionele markt, heeft Puresound benaderd om de Atohm GT2.0 te reviewen. Natuurlijk doen we dat heel graag. Ik had echter ook heel graag de Atohm GT1.0 erbij. Ten eerste omdat ik die speaker al kende en wilde weten wat hij in mijn luisterruimte zou doen. Ten tweede om erachter te komen of er consistentie in de luidsprekerlijn zit.
GT1.0-HD
De GT1.0-HD is een compacte tweeweg luidspreker met een glossy finish in rosewood, wit of zwart. De luidspreker is voorzien van een 28mm soft dome tweeter en een 15cm mid/woofer uit de Absolute reeks van Atohm, de toplijn uit de range.
De basreflexpijp zit onder de speaker aan de achterzijde. Qua afmetingen is de GT1.0 zeer bescheiden. Met afmetingen van 33x20x26.5cm (hxbxd) is het een zeer compacte luidspreker. De aansluit terminal is enkelvoudig. Bi-wiring of -amping is niet mogelijk. De klemmen zijn van zeer goede kwaliteit en accepteren zowel spades als banana's.
Boven de aansluit terminal zit nog een 3-standen draaiknop. Met deze knop kun je de luidspreker smoother (tweeter wordt 1,5dB gedempt) of met een hogere definitie (tweeter wordt 1,5dB geboost) laten klinken. Voor de luistertest hebben we de schakelaar in de neutrale stand laten staan, wat ons inziens ook de beste stand is. De nominale impedantie bedraagt 6Ω
Met een gevoeligheid van 89dB/m is het een relatief eenvoudig aan te sturen monitor.
GT2.0-HD
De GT2.0-HD is de middelste luidspreker uit de lijn en is een 2½ weg vloerstaander, in dezelfde finishes als de GT1.0-HD. Voor de review kregen we een zwarte set. Ook in deze speaker zijn dezelfde 28mm tweeter en 150mm mid/woofer gemonteerd, ondersteund door nog een 150mm unit die enkel als woofer dient.
En net als bij de kleine speaker, kan ook bij deze luidspreker het hoog vanaf 1500Hz 1,5dB gedempt of versterkt worden.
De afwerking is van eenzelfde hoge kwaliteit met een gelijke, enkelvoudige aansluit terminal. De afmetingen zijn 108x20x26.5cm (hxbxd). De basreflexuitgang bevindt zich aan de onderzijde. De nominale impedantie is 6Ω, met een gevoeligheid van 90dB/m.
Bij alle speakers in deze reeks zijn de fronten magnetisch aan de luidspreker bevestigd. Het verwijderen en weer terugplaatsen van de fronten is dan ook zeer eenvoudig. Dat er over de ontwerpen nagedacht is, blijkt wel uit de dubbele fronten. Voor de 150mm units zitten nog een stel stofkappen geklemd. Die zijn bedoeld om grijpgrage kindervingers te weren. De stofkappen kunnen wel verwijderd worden, maar daardoor veranderd het geluid niet of maar heel gering.
Daarnaast worden bij de speakers ook nog afsluitdoppen geleverd om de reflex-opening dicht te kunnen maken bij overmatig laag.
De luidsprekers uit de lijn lijken slanker dan ze in werkelijkheid zijn vanwege de afgevlakte ovale vorm. Op het breedste punt is dat 20cm, maar het front is feitelijk net geen 17cm. Alle speakers uit de lijn worden afgeleverd in drie stevige kartonnen dozen en met en stoffen hoes om de luidsprekers.
Luisteren
Als eerste kwamen de Atohm GT1.0-HD op de proefstand. Ik speel zelf met Sonus Faber Guarneri Homage. De Atohm GT1.0-HD werden op de SF stands geplaatst. Dit zijn toch wel behoorlijk hoge stands. Het lijkt wat te hoog, maar in de praktijk werkt het prima in de ruimte waar ze staan.
Als gelijk bij de eerste tonen van Jen Chapin krijg ik kippenvel. Jen staat midden in de ruimte, nagenoeg tastbaar. De plaatsing en afbeelding van deze speakers is fenomenaal.
Vervolgens gaat Björk los met Hyperballad. Ondanks de grootte van de luidsprekers, komt er toch een behoorlijke partij laag uit. Strak en goed gedimensioneerd. Geen flubberlaag wat je wel vaker meemaakt. Nee, dit klopt van alle kanten en het klinkt super.
Als dan Simply Red op gezet wordt, hoor je dat ook het koperwerk prima gaat.
In principe is het erg eenvoudig. Alles wat je de Atohm GT1.0-HD voorschotelt wordt in no time in muziek met emotie veranderd. Daarnaast zijn ze erg eerlijk. Als de opname niet goed is, is de weergave navenant.
De Atohm GT2.0-HD hebben we in eerste instantie tussen de Atohm GT1.0-HD geplaatst, maar al snel werd duidelijk dat dit niet het gewenste resultaat opleverde. Daarna werden ze voor de stands waarop de Atohm GT1.0-HD stond gezet. Hier bleken ze veel beter te passen. Ruimer van de achterwand en losser in de ruimte. Eenmaal de juiste positie bepaald werden de stands inclusief de Atohm, GT1.0-HD weggehaald, zodat de Atohm GT2.0-HD geheel vrij spel had.
Eenmaal vrij neergezet kwamen ze ook tot volle bloei. Bij Hyperballad van Björk kwam er een dimensie in het laag bij. Afgronddiep en toch strak en droog. De klokken van Pink Floyds Time werden iets minder breed neergezet dan bij de Atohm GT1.0-HD, maar wel minstens zo helder.
Deze luidspreker nodigt uit om meer te luisteren. Het Requiem van Mozart werd opgezet (uitvoering van BBC Symphony Orchestra olv Sir Colin Davis). Je waande je echt bij de kerkdienst van Mozarts begrafenis.
De ene na de andere muziek speelde hoe het hoorde. Heel apart. De begeleidende LP bij de Deep Purple boxset 1968-1970, The BBC Sessions) klonk ook alsof je op een oude radio naar de BBC via AM aan het luisteren was.
De Atohm GT2.0-HD is een eerlijke en ontzettend natuurlijk klinkende speaker. We hebben zelden zo’n neutrale luidspreker gehoord.
Conclusie
Met de GT lijn heeft Atohm werkelijk iets bijzonders in de markt gezet. De Atohm GT1.0-HD is een geweldige speaker die in zijn segment maatstaven zet en volgens mij zelfs ver daarboven. Hij is erg compact en levert toch een volle weergave. Het klankbeeld is coherent en evenwichtig. De sub-laag liefhebber zal misschien een dimensie missen, maar wij van Puresound vinden dat het geen echt gemis is
De GT2.0-HD geeft die extra kick van het sub-laag wel. In onze luisterruimte speelde hij iets minder evenwichtig, al sprak een van de Puresound medewerkers wel duidelijk de voorkeur uit voor deze luidspreker. Naar mijn gevoel heeft de Atohm GT2.0-HD een grotere ruimte nodig dan de 32m² die onze testruimte meet. De Atohm GT2.0-HD heeft meer plaats nodig voor de plaatsing. Waar de Atohm GT1.0-HD genoegen neemt met ca. 50cm van de achterwand, heeft de Atohm GT2.0-HD toch al snel 1m nodig om tot volle wasdom te komen.
Heel belangrijk, beide luidsprekers betrekken je in de muziek en zijn goud eerlijk. “Garbage in is garbage out!” wordt vaak gezegd. Dat is bij de Atohm luidsprekers ook van toepassing. Ze laten alles horen, maar gelukkig zonder klinisch of technisch te klinken. Bovendien zijn ze redelijk gemakkelijk aan te sturen. Er is niet per se een watt-monster nodig om ze te laten zingen.
Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe set luidsprekers, zijn deze twee Atohm telgen absoluut een must om aan je lijst toe te voegen.
Prijzen Atohm
Atohm GT1.0-HD €2500 per paar
Atohm GT2.0-HD €4500 per paar.
Meer informatie via Belram:
Belram NV/SA
Waversesteenweg 1600
1160 Brussel
België
Tel.: +32 (0)2 672 95 90
Fax: +32 (0)2 672 84 97
Web: www.hifi.belram.be
E-mail: info@belram.be
Playlist
• Jen Chapin – Linger / Songs from Stevie Wonder
• Björk – Post
• Jeff Buckley – Grace
• The Police – Certifiable
• Simply Red – Picture Book
• Pink Floyd – Dark Side Of The Moon
• Agnes Obel – Aventine
• Philip Glass – Powaqqatsi
• Deep Purple – 1968-1970 the BBC sessions
• Ennio Morricone – Theme from The Mission
• Mozart – Requiem (Donath, Minton, Davies, Nienstedt, John Alldis Choir, BBC Symphony Orchestra, Colin Davis)
Gebruikte apparatuur
Luidsprekers: Atohm GT1.0, Atohm GT2.0, Sonus Faber Guarneri Homage, B&W CDM-1
Bronnen: Ayre CX7eMP, Logitech Squeezebox Touch/YBA WD-202, Transrotor Fatbob S/SME3500/Benz Wood L2 en Levindesign 9”/ van den Hul DDTII Special, Ayre phono + IFI iPhono
Versterkers: Ayre K-3-RP voorversterker, Mimetism 45.2 eindversterker
LS kabel: Signaudio LS Shotgun
Luisterervaring Charles Veg
De afgelopen jaren heb ik op diverse internationale beurzen Franse audio beluisterd. Iedere keer vroeg ik me weer af waarom we in de winkels in Nederland en België daarvan zo weinig kunnen beluisteren. Zou de taal anno 2015 nog een barrière zijn of lopen de Fransen bij de marketing van hun producten achter? Na een middag luisteren naar de Atohm luidsprekers bij collega redacteur Roger Poulussen bleek weer hoe jammer het is dat we hier niet meer Franse audio in de winkels kunnen beluisteren. Vooral de vloerstaanders vond ik van hoog niveau. Het eerste wat me opviel was, dat de luidsprekers een volledige controle over de muziek hadden. Niets kunstmatigs en op geen enkel moment had ik de idee dat de luidsprekers moeite hadden met de verwerking van het signaal. Het laag klonk daarbij zeer strak en het geluidsbeeld was kamer vullend wat de luisteraar als het ware de muziek in trok. Ook het stereobeeld was zonder meer goed. Hoewel ik de luisterruimte van Roger maar beperkt ken, lijken de luidsprekers iets aan de “warme” kant van neutraal te zitten. Dat is vaak het geval bij luidsprekers waar hoog en laag goed met elkaar in balans zijn. Veel luisteraars zullen dit karakter waarderen.
Roger en ik hadden elkaar een tijd niet gesproken en we hebben niet alleen geluisterd, maar ook bijgepraat. Dan gaat de muziek op minder niveau en ook dan klinken de luidsprekerswerkelijk werkelijk goed. Ik was me tot het einde niet bewust van de prijs van dit fraais. Toen Roger me die vertelde was me duidelijk, dat hier niet alleen sprake is van een zeer goede luidspreker, maar ook een met een goede prijs/kwaliteitverhouding. En het ziet er ook nog fraai uit: Puresound heeft weer een “snoepje” voor u ontdekt !
Opmerkingen van Onno Kiviet
Wat een geweldige speakers. De Atohm GT1.0-HD is voor mij “über-referenz” zoals ze dat in Duitsland plachten te verwoorden. De Atohm GT1.0 vindt in zijn klasse en ver daarboven geen gelijken en krijgt daarom van Puresound 5 sterren!
De Atohm GT2.0-HD speelt ook geweldig, al mist deze een beetje de luchtigheid van de Atohm GT1.0-HD. Maar dat maakt hij weer meer dan goed met het dieper gaande laag, waardoor het een extra dimensie krijgt. Ik vermoed dat de Atohm GT2.0-HD nog beter tot zijn recht komt in een ruimte die meer dan 45m² meet. Helaas kunnen we dat hier niet uitproberen, maar het zou wel de moeite waard kunnen zijn.