Ondanks al mijn mooie spulletjes zie ik mezelf toch in eerste instantie als muziekliefhebber. Ik ben toch zeker 3 tot 4 avonden per week bezig met het luisteren en experimenteren met muziek. Om die muziek op een goede manier thuis te kunnen beluisteren raakte ik steeds meer geïnteresseerd in audio.
Muziek krijg je tegenwoordig eenvoudig in huis maar voor mooie en bijzondere audio apparatuur moet je toch echt op zoek. Dat betekent gaan luisteren bij vrienden en bekenden en op bezoek bij beurzen en dealers. Hoewel de muziek op beurzen vaak afgrijselijk is neem ik ook altijd een boekje mee om de bron van interessante muziek op te schrijven. Want soms zitten er werkelijk pareltjes bij.
Op die beurzen kom je toch ook wel de meest vreemde snuiters tegen en daar wil ik het deze keer over hebben. Op de laatste XI FI raakte ik in de stand van 47 lab in gesprek (hij praatte en ik luisterde) met een knaap die wel in de minimalistische aanpak van dit merk geloofde. De meest prachtige merken waren volgens hem de grootste shit omdat er allemaal nutteloze en overbodige zaken in zaten. Hij bleek zelf veel over elektronica “gelezen” te hebben en kocht zijn apparatuur uitsluitend op de kringloop. Vervolgens ontdeed hij ze dan van allerlei nutteloze zaken als zekeringen en andere beveiligingen. Dat hij nog leefde was voor mij dan ook het meest verbazende tijdens deze ontmoeting.
Op een dealeravond werd door Martin Goosen van Transtec (oud) de Quad ESL 63 elektrostaat gedemonstreerd. Een van de deelnemers bleek zelf de klassieke buizenversterker van Quad te hebben met de befaamde ESL 53 luidsprekers.
De Quad buizenversterker stonden op zijn slaapkamer aangesloten op een tijdklok zodat als hij tijdens het luisteren in slaap viel de buizen van zijn versterker gespaard werden. Het werd enigszins bizar toen hij vertelde dat bij een bepaald muziekstuk de zaak zo realistisch klonk dat hij de vleermuizen door de kamer zag vliegen. Ik heb me lang afgevraagd welk muziekstuk dat nu precies geweest is. Zelfs een zoektocht op internet leidde niet tot een zeker resultaat. Ik vermoed echter dat het “Een nacht op de kale berg” was. Dit stuk is geïnspireerd op het verhaal De avond voor Sint Jan van Nikolaj Gogol . Het muziekstuk gaat over een heksensabbat en was verdeeld in vier delen:
- samenkomst van de heksen, hun gekeuvel en geroddel,
- de verschijning van Satan,
- de verering van Satan,
- de heksensabbat zelf.
Voor wie deze prachtige muziek niet denkt te kennen zoek even op you tube.
Flash is required!
Nog een leuke anekdote die ik nooit zal vergeten is de volgende. Met een paar collega's gingen we een aantal jaren geleden regelmatig naar demonstraties bij Bender in Arnhem. Bender verkoopt hoofdzakelijk piano's en daarnaast ook wat hifi. Op een avond werd gedemonstreerd door Ed de Jong met zijn helaas van de markt verdwenen van Audio Innovations buizen versterkers. Ed serviced ze overigens nog steeds en terecht.
De muziek waarmee gedemonstreerd werd was werkelijk verschrikkelijke met allerlei piepjes en andere effecten om aan te tonen hoe goed het systeem wel klonk. Er zat echter niet alleen het gebruikelijk audiofiele publiek in de zaal. Een tweetal klassiek geschoolde oudere dames die ongetwijfeld een fraaie piano bij Bender hadden gekocht zochten ook een nieuwe versterker en wilde graag wat “serieuze” muziek horen. Na veel aandringen zette Ed een klassieke plaat op met klarinet. Ook dit klonk van geen kanten want je hoorde eigenlijk alleen het blazen in het mondstuk en het indrukken van de kleppen (hoe verzin je het?). Vervolgens kreeg Ed op geaffecteerde toon van de dames de vraag of hij dacht dat deze uitvoering de bedoeling van de componist was geweest. Ed had daar geen antwoord op en de dames vetrokken. Hij revancheerde zich ten opzichte van het publiek door een schitterende demonstratie met Ensemble PA1 monitors. Gelukkig hield de eigenaar van Bender de muziekkeuze in de gaten deze keer.
De Ensembles waren/zijn werkelijk bijzondere luidspreker met een passieve radiator aan de achterzijde (je ziet dat goed op de foto). De productie is indertijd gestopt omdat de mid/laag unit niet meer gemaakt werden. Toevallig las ik onlangs dat er een vernieuwde versie ervan is. http://www.pawel-acoustics.ch/ Als Puresound de kans krijgt ga ik ze voor u beluisteren.
Mijn vrouw redigeert mijn teksten en tot mijn schrik kent zij ook een vreemde snuiter. Zo herinnert zij zich nog goed dat zij van haar Pilatus les terugkwam en er zandbakkenzand in haar nieuwe oven te drogen lag. Met dit zand werden vervolgens luidsprekers gevuld en of dat al niet voldoende rotzooi opleverde moest dat er natuurlijk ook weer gedeeltelijk uit omdat het met minder zand in de luidsprekers toch net beter klonk. Ook herinnert zij zich maar al te goed dat ze twee avonden bezig is geweest om via ingewikkelde wiskundige formules en een gradenboog de juiste plaats van de luidsprekers in de kamer te bepalen. Om vervolgens te horen te krijgen dat de plaatsing van luidsprekers gehoormatig toch tot betere resultaten leidt is. Om maar te zwijgen van het geluid van die verschrikkelijke platenwasmachine.
En zo blijkt maar weer dat er veel meer vreemde snuiters rondlopen in de (audio)wereld – in ieder geval een meer dan jezelf denkt.