Phonotrappen saga 1: de Goldenote PH 7 phonotrap
Het was Ivor Tiefenbrun de oprichter van Linn die begin jaren ‘80 beweerde dat je beter af was met een middelmatige hifi set aangesloten op een topdraaitafel combinatie dan een middelmatige draaitafel aangesloten op een op een tops hifi set: “rubbish in, rubbish out “ was zijn devies. Ik kon me pas veel later een Linn platenspeler veroorloven en het zijn zonder meer fraaie loopwerken. De stelling van Ivor Tiefenbrun - hoewel op hoofdlijnen correct- wil ik wel relativeren.
Laat het duidelijk zijn dat ik een van de eersten ben om een mooi loopwerk op zijn waarde te schatten, maar wat pure geluidskwaliteit betreft denk ik dat de meeste winst toch te behalen is met een topelement en een dito phono trap. Echt overtuigt daarvan raakte ik een paar geleden bij een zeer interessante demo bij Audioselectief in Sneek. Rolf Becker van Blue Amp iet het publiek daar de invloed van phono trappen en in het bijzonder zijn Blue Amp gebalanceerde phono trappen horen. Bewust werd gespeeld met een licht gemodificeerde Thorens Special 160 van ongeveer 30/35 jaar oud en die op marktplaats voor een 150 euro te krijgen is.
Op de arm was een Lyra Dorian element van toen rond de 800 euro gemonteerd en dit alles was aangesloten op de Blue Amp Sursur phono trap van rond de 3500 euro. Alle aanwezigen vonden het geluid goed tot zeer goed en als ze het niet geweten dat het om een 35 jaar oude Thorens ging vast nog veel beter. Misschien klonk het iets dun. Ik heb dat altijd geweten aan het klankkarakter van de Lyra’s van die tijd. Tegenwoordig is de Lyra net anders getuned zodat gesproken kan worden over nagenoeg perfecte elementen. Kortom aandacht voor elementen en phono trappen is zeer op zijn plaats en met de eindredactie van Puresound is daarom afgesproken dat ik een aantal phono trappen zal gaan testen de komende tijd. Aan de orde zullen in ieder geval de phono trappen van Goldenote en Blue Amp komen. Als vergelijkingsmateriaal gebruik ik mijn alweer zes jaar geleden zorgvuldig gekozen Whest PS 2.0 phono trap van toen 1900 euro. Het karakter van deze phono trap is ietwat dun wat goed paste bij mijn toenmalige luisterruimte. Voor de rest speel ik met een Oracle Delphi V Draaitafel met Graham 2.2 arm en Ben Ruby 3 element. Dit element is een van de duurdere in de serie en kost rond de 1900 euro.
De Goldenote PH 7 is ter beschikking gesteld door importeur Sneek Hifi. Sneek Hifi is een initiatief van Henk Niemeijer van Audioselectief te Sneek. Naast zijn detailhandelsactiviteiten importeert Henk Niemeijer tevens wat interessante merken waaronder Goldenote. Dit merk is in een vijftal zaken in NL te verkrijgen en kenmerkt zich door betaalbare High End producten. Het productengamma is zeer breed van draaitafel en DVD speler tot luidspreker. De producten zijn allemaal innovatief van karakter wat zeker te maken heeft zeker te maken met het feit dat ze in Italië worden ontwikkeld en gemaakt.
De phono trap die ik hier onderhanden heb is de Goldenote PH7 en kost 700 euro.
Het is een kastje van 20 cm breed, 8 Cm hoog en 26 cm diep en daardoor vrij eenvoudig bij de installatie te plaatsen. Dat vindt mijn vrouw wel prettig want ze vindt mijn buizenversterkers al meer dan groot genoeg. Zowel het versterkerdeel als het voedingsdeel zitten in hetzelfde kastje dat van stevig aluminium gemaakt is. De kast is verkrijgbaar in zowel zwart als aluminium kleurig. Persoonlijk vind ik de aluminium kleurige kast er wel erg fraai uitzien. Bijzonder van de phono trap is de mogelijkheid voor aansluiting van een extern voedingsdeel wat in principe zou moeten leiden tot een product van hoger niveau. In principe want wij bij Puresound willen dat graag eerst horen en dan pas geloven. Verder een aansluiting voor MM (47 kohm) en MC (470 ohm). Bijzonder is dat de weerstand met insteekstekkers op alle elementen is aan te passen (niet dat gepruts met een mini klavier). De versterkingsfactor is zeer hoog namelijk 48 Db bij MM en 65 Db bij MC. Het spelen met grote geluidsterkten ook bij zeer gevoelige MC elementen zoals mijn Benz Ruby is dus mogelijk. Toch een kleine kanttekening hierbij. In de handleiding wordt veel aandacht besteed aan mogelijke brom in de luidsprekers. Ik had daar ook last van in het begin (knotsen van trafo’s voor mijn buizen) maar als je de instructies nauwkeurig volgt krijg je die brom wel weg. Echter bij zeer luid spelen zal die brom toch hoorbaar worden zoals de ontwerper ruiterlijk in de handleiding toegeeft. Goldenote heeft er met andere woorden voor gekozen het maximale aan geluid uit dit ontwerp te halen ten koste van (mogelijk) wat extra aandacht voor de opstelling. Een keuze die zeer te respecteren is. De importeur zal u hier zo nodig zeker ten dienste zijn.
Ik heb de phonotrap meer dan een maand in mijn installatie gehad waarvan ik een week niet heb kunnen luisteren vanwege ziekte. Ik heb in die maand werkelijk een keur aan muziek gedraaid en allemaal met tevredenheid. Een LP die ik eigenlijk altijd draai als ik iets nieuws op analoog gebied beluister is Ella (Fitzgerald) and Louis (Armstrong) met April in Paris.
Nog even los van de werkelijke fantastische Ella Fitzgerald - naar mijn mening de beste Jazz zangeres ooit - , is ook de muziek en opname van zeer hoog niveau. Daarbij hoor je op deze plaat trompettist Louis Armstrong zeer aanstekelijk zingen maar hij slist daarbij overduidelijk. Als dat slissen storend wordt is er iets mis met de set-up is mijn ervaring en dat was bij de Goldenote duidelijk niet het geval. Vervolgens mijn jongste aankoop namelijk alt saxofonist Johny Hodges begeleidt door het Billy Strayhorn orkest. De warme volle toon van de sax was bijna voelbaar bij het afspelen van de plaat. Vervolgens Strange Fruits and undiscoverd Plants van the Wolff een Nederlands hedendaagse band. Het is een cadeau van mijn zoon die ze diverse malen heeft bezocht. En hoewel ik digitale opnamen bij voorkeur mijdt als ik vinyl draai heb ik met plezier naar dit wat rauwe geluid geluisterd dat aan een band als de Doors doet herinneren (zoon vind dit geweldig). Een filmpje ter illustratie
Flash is required!
Vervolgens wat oude LP’s uit mijn collectie van Ry Cooder namelijk Jazz Music en Chicken skin Music. Ook hier weer op de LP die stevige bas die ik in 1980 nooit gehoord heb. Ook nog wat klassieke muziek gespeeld uit de serie Musica da camera van Philips. Deze serie is te herkennen aan zijn lichtgele hoezen en klankmatig en artistiek zeer de moeite waard. Het Strijkkwartet van Hayden klonk werkelijk zeer plezierig maar het zou iets fijnzinniger kunnen.
Al deze LP’s en nog veel meer heb ik nog eens zorgvuldig teruggeluisterd op mijn Whest PS 2.0 phono trap die ongeveer twee en half keer zo duur is als de Goldenote. Laat het duidelijk zijn: ook bij deze Goldenote komen de kwaliteiten van mijn high end analoge set up en dito top element volledig tot uiting. De Goldenote levert daarbij een krachtig en groot geluidsbeeld waar stemmen en instrumenten stevig in zijn geplaatst. Vanwege de hoge versterkerkingsfactor heb je de neiging zeer hard te spelen. Waar men zich dan op “misrekend” is het gemak waarmee je met hoge volumes kan spelen en dat vooral stemmen de juiste proportie blijven houden. Op shows hoor je het tegenovergestelde wel eens en lijkt een of andere mooie zangeres ineens een reuzin te worden. Dat krachtige geluidsbeeld zal ik in de toekomst zeker nog eens missen als ik live muziek speel. Waar de Goldenote het tegenover mijn twee en half keer duurdere Whest aflegt is in verfijning. Maar ja mag het bij een dergelijk prijsverschil?
Samenvattend
De Goldenote ph7 is een phonotrap die zeer geschikt is voor iemand die ook op langere termijn zijn analoge set up wil blijven verbeteren. De Goldenote zal na veel verbetering van de overige analoge componenten blijven plezieren en zeker omdat er nog de mogelijkheid is van upgrade van de voeding. Op bijvoorbeeld een oude Thorens 160 met een Benz Ace element zal hij de sterren van de hemel spelen. Kortom zoekt u een phono trap in deze prijsklasse dan is de Goldenote Ph7 zeer de moeite waard om bij u keuze te betrekken.
Tot slot wil ik Henk Niemeijer van Sneek hifi nog hartelijk danken voor het lenen van de Goldenote. Het volgende product wat ik ga testen in deze saga is een Blue amp Sursur. Ik ben nu al nieuwsgierig hoe deze phono trap het in mijn set up gaat doen: misschien wel een combi van dat krachtige geluidsbeeld van de Goldenote en het ietwat fijnzinnige karakter van mijn eigen Whest?
Maar ja niet te veel voor de troepen uitlopen!