Foto's en Tekst: ©Roger Poulussen @puresound.be | 02 april 2016 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Sonore Audio “The Harmonizer”

Sonore Audio The Harmonizer. Dat is een hele mooie naam voor een stel uit de kluiten gewassen bandtweeters in een kastje. De vraag is wat doet het en wat kan je ermee? Om het verhaal op het juiste punt te beginnen moeten we terug naar november 2015. Toen heb ik Marco de Wilde van Music2 benaderd of hij tijd en zin had om een demo te verzorgen bij Audioclub Limburg. Tijdens een kort overleg werd de keuze gemaakt de demo te doen en wel samen met Sonore Audio, in de persoon van Cock van der Weiden.

De demo vond uiteindelijk plaats en de Sonore Audio The Harmonizer  maakte zo’n goede indruk dat ik ze thuis wel eens wilde proberen. Thuis klinkt het toch meer bekend dan elders met een vreemde samenstelling van componenten. Een dikke week na de demo kreeg ik een set thuis. Goed verpakt, maar helaas (nog) geen originele verpakking. 

Beschrijving

Op het eerste oog is het niet meer dan een grote ribbontweeter in een zwarte behuizing van kunststof, met aan de achterkant een rode en een zwarte bananenplug-ingang. Het zijn geen WBT of Furutech luidsprekeraansluitingen maar gewone bananenbussen.

Van dichtbij bekeken zie je dat het wel netjes afgewerkt is, ondanks de goedkope uitstraling. Bovendien zijn de gebruikte materialen hoogwaardig. Het is een hoogwaardige kunststof kastje dat er om de units zit en de banaanbussen zijn strak en zwaar verzilverd.

Het is de bedoeling om de Sonore Audio The Harmonizer op of in de buurt van je gewone luidsprekers te zetten. Het zijn echter geen supertweeters als je dat soms zou denken. Het verhaal van Sonore Audio is dat het de muziek krachtiger en meer gedefinieerd uit je luidsprekers laat komen en niet alleen in het hoog, maar over het hele frequentiegebied. 

Hoe kan zoiets nou werken met een bandtweeter? Helaas kan ik niet het hele technische verhaal erachter vertellen, gewoon omdat ik het niet weet. De beste Cock laat zich niet in de keuken kijken. Wat Cock wel verteld is dat de bandtweeter in zijn geheel uit elkaar gaat en aangepast wordt naar de maatstaven van Sonore Audio. De bandtweeters worden daarna in de eerder genoemde kunststof behuizing gebouwd en vervolgens gefilterd op 200kHz.

Luisteren

Nu denk je “200kHz, dat hoort toch niemand!?!”. Klopt. Je hoort nauwelijks geluid uit de Harmonizers komen. Alleen als je met je oor ertegen leunt, dan hoor je heel ver weg iets van de muziek.

Maar het verandert als je op je gewone luisterplek zit. Dan gaat er een wereld open die je niet van je set kent.

Je hoort gelijk als de Sonore Audio The Harmonizer meespeelt. Er zit meer definitie in de muziek. Het wordt ook dynamischer (iets wat mijn set best wel mag hebben). Het wordt allemaal veel plastischer, meer afgebakend en luchtiger, zonder dat het de homogeniteit of zelfs het karakter van je set aantast. 

Pink Floyds Dark Side of the Moon kent ongeveer iedereen wel. De 30th Anniversary versie klinkt dan nog net een stukje mooier dan het origineel. Niet echt geremasterd zoals we dat tegenwoordig kennen, nl alles veel luider op de plaat zetten, maar subtiele verbeteringen aangebracht aan het echte werk. Het begint al met “Speak to me”. De hartslag gaat met de Harmonizers erbij gewoon een octaaf lager. Bij “Time” worden de tandwielen en bellen van echt metaal. Die extra dimensie wordt door de Harmonizers geleverd. Haal je de Harmonizers weg, klinkt het nog steeds als een klok, maar minder tastbaar.

Tall Tall Shadow van Basia Bulat blinkt niet bepaald uit in een perfecte opname, maar ik gebruik het vaker omdat het hier en daar enkele vervelende sneren in zich heeft (vanwege de matige opname). Met de Harmonizers worden die sneren ineens wel muziek. Je krijg een diepere stage in de afbeelding. Het eerst zo gemoedelijke liedje wordt ook dynamischer weergegeven. Meer “live-beleving” om het zo uit te drukken, ook al is het een studio-opname.

Ook klassiek fleurt en danig van op. Zeker als het een opname is van een enkel instrument hoor je gelijk als en waar iets mis gaat..Janos Starker, Cellosuites BWG 1007-1012 van Johan Sebastiaan Bach staat bekend om zijn expressieve uitvoering. Starker speelt veel dynamischer dan de meeste andere die dit werk spelen. Mijn set blinkt helaas niet uit in dynamische weergave, maar met de Sonore Harmonizers is dat “probleem” grotendeels opgelost. Bovendien klinkt de Cello natuurlijker. Je hoort het hout veel duidelijker. Waar je soms “karton” hoort, is het nu hout wat je tegenkomt. 

Hetzelfde gebeurd bij Dreamtheater’s “Awake”. Daar waar het normaliter “te netjes en beheerst” klinkt in mijn set, gaat het nu meer los.

Conclusie

De Sonore Audio The Harmonizer leveren wat ze beloven. Meer harmonie en definitie in de muziek. De toename in realisme is verbazingwekkend. De weergave wordt ook dynamischer. Anders gezegd: “het leeft meer”. Daarbij passen ze in elke set en ze zijn eenvoudig te plaatsen. Sonore heeft met The Harmonizer een prachtig product weten te realiseren.

Prijs

€ 2000 per paar

Meer info

Music2: www.music2.nl

Sonore Audio: www.sonore.audio

Gebruikte apparatuur

Luidsprekers: Sonus Faber Guarneri Homage, B&W CDM-1

Bronnen: Ayre CX7eMP, Logitech Squeezebox Touch/YBA WD-202, Transrotor Fatbob S/SME3500/Benz Wood L2 en Levindesign 9”/ van den Hul DDTII Special, Ayre phono + IFI iPhono

Versterkers: Ayre K-3-RP, Mimetism 45.2

Kabelwerk: NBS, Audioquest, SignAudio, Crystal Cable, Heavens Gate, NordOst.