Tekst: ©Roger Poulussen@puresound, Foto's: ©Onno Kiviet | 15 januari 2016 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Remton 383MkII phonostage

Wie heeft er nu nog niet eerder van Remton gehoord? Ik moet bekennen dat het merk ook voor mij nieuw is. Remton komt uit Tsjechië. Remton heeft zijn zetel in de hoofdstad Praag en is opgericht door Alexander Remmer. Alexander is bij insiders al langer bekend voor zijn innovatieve ontwerpen met buizen, die bijzonder muzikaal schijnen te zijn. We hebben zo’n vermoeden dat we na een uitvoerige test van de Remton 383Mk2 phono daar zeker achter zullen komen.

De Phonostage

Simply Audio, sinds kort importeur van Remton Audio, heeft de Remton 383Mk2 naar ons gestuurd voor een review. De Remton 383Mk2 is een buizenphonopreamp, opgebouwd rondom een drietal gematchte ECC83S buizen van JJ.

Zo uit de doos is het een strak afgewerkt apparaat. Er straalt degelijkheid vanuit en de bouwkwaliteit is goed. Het geheel is met de hand gebouwd en er zijn enkel gematchte onderdelen gebruikt.

Op het front staat met mooie sierletters het merk Remton en het model gedrukt. Verder is er alleen maar een led en een aan/uit schakelaar te vinden. De achterkant is drukker bezet, met aparte ingangen voor MM en MC elementen, enkele schakelaars om te kiezen tussen MM en MC en MC high en MC low. Verder vinden we nog een uitgang, twee muizenklaviertjes voor de instellingen en een gezekerde IEC net entry.

Laat je niet misleiden door de termen MC High en MC Low. Blijkbaar betekenen die kreten in Tsjechië iets anders dan hier. Onder een MC High verstaan wij bij Puresound een MC element met en output die hoort bij een zacht MM element. Een dergelijk element sluit je dan ook op de MM ingang aan. Een MC Low gaat hier op de MC ingang en de bijbehorende afsluiting wordt aan de hand van dipswitches ingesteld. 

Gain

Bij Remton maakt men een ander verschil. MC High is een gewoon MC element met een uitgansspanning van 0.3-0.5mV. De MC Low stand is bedoeld voor elementen met een duidelijk lagere uitgangsspanning, zoals bijvoorbeeld een Denon DL304. De Remton 382Mk2 heeft in de MC High stand een gain van 73dB en in de MC Low stand zelfs eentje van 79dB. Als je bedenkt dat de meeste phonotrappen een gain van 63 of 66dB hebben in de MC stand (meestal is er geen keuzemogelijkheid voor MC High of MC Low), dan weet men direct dat de Remton 383Mk2 behoorlijk luid is. 

De gain in de MM stand is overigens 53dB (40 of 43dB is normaal). Ook in de MM stand is de Remton 383Mk2 luid. Je kunt in de problemen komen als je een element gebruikt dat buiten de normale standaardwaarden valt. Neem bijvoorbeeld een vdHul DDT2 Special. Met een uitgangsspanning van 0.65mV is deze al redelijk luid voor een MC element. Deze behoor je dan aan te sluiten als en MC High element, maar door de hoge gain, moet het volume van de (voor)versterker ver terug. En het regelgebied is dan klein. Nog erger wordt het met een Benz Micro die in de middengroep valt (Benz Micro levert de meeste elementen in een L, M en H variant, met en respectievelijke uitgangsspanning van 0.4, 0.8 en 2.5mV). Stel je hebt een Benz Micro Ace M met een uitgangsspanning van 0.8mV. Dan lijkt het ons verstandig deze niet op de MC ingang aan te sluiten, maar op de MM ingang van de Remton 383Mk2.


(De instellingen voor MM en MC)

Een klein beetje verwarrend zijn de waardes die bij het muizenklavier gedrukt zijn. Die gelden enkel voor MM elementen. Je krijgt bij de Remton 383Mk2 een handleiding waarin een tabel gedrukt staat. Die is leidend. Zo is de 100kΩ stand op het muizenklavier ook de stand voor 250Ω als je een MC  aangesloten hebt en de schakelaar op “Low” hebt staan. Staat de schakelaar op “High” dan is die zelfde stand dan overeenkomstig met 1kΩ

Hierdoor wordt de Remton 383Mk2 wat load betreft zo flexibel dat ongeveer elk denkbaar element wel een passende afsluitwaarde krijgt.

De Remton 383Mk2 is ondanks die hoge gain opmerkelijk stil. Zelfs op hoge volumes hoor je nagenoeg geen ruis.

Step-up trafo’s


(step-up trafo bovenaan op achter zwarte kastje)

Binnenin de Remton 383Mk2 vind je een ringkern transformator, een voedingsprint en de eigenlijke phonosectie. Zoals het bij vele andere buizenphonotrappen het geval is, is de eigenlijke elektronische schakeling enkel geschikt voor MM elementen. Door de Sowther step-up trafo direct achter de MC ingang te zetten, wordt het signaal van het MC element naar een waarde getransfereerd waarmee de phonotrap goed en vooral ruisarm kan werken. Met behulp van de MC High/Low schakelaar kan gekozen worden voor een 1:10 trafoverhouding in de MC High stand, of 1;20 in de MC Low stand. Het zijn trafo’s met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en passen prima in het concept van de Remton 383Mk2, namelijk een betaalbare universele en flexibele phonopreamp. 

Natuurlijk staat het iedereen vrij om externe en betere step-uptrafo’s te gebruiken. Vergeet echter niet dat goede trafo’s duur zijn.

Luisteren

Koud uit de doos gehaald valt het niet tegen. Het maakt muziek, maar het kan wel een stuk beter. Nu is dat normaal bij dergelijke audioapparatuur, dus we blijven luisteren. Apart is wel dat er weinig plaatsing is. Het geluid komt uit de kastjes en een klein beetje uit het midden. Het meeste komt echter vanaf links en ik ben dan ook naar de rechter speaker gelopen om te luisteren of die wel wat deed. Dat was zo dus ben ik weer terug in mijn stoel gaan zitten. Op het eind van het nummer staat de stem ineens in het midden. Het is net of er een schakelaar omgezet wordt.

Het laag klinkt wat aan de holle kant. Dat holle wordt allengs minder naarmate de tijd verstrijkt. Gelukkig mochten we de Remton 383Mk2 voor langere tijd uitproberen. Na een week was het holle volledig weg en speelde de Remton 383Mk2 in volle glorie. Na wat spelen met de schakelaars en de instellingen bleek de MC Low stand en een load van 250Ω de beste stand voor de Benz Micro Wood die ik had aangesloten. In de MC High stand en een load van 1kΩ was het laag iets te dun en het midden te scherp voor mijn gevoel. Terug naar 470Ω bracht wel iets, maar nog niet dat wat het moest zijn. Dan is het wel fijn dat er zoveel instelmogelijkheden zijn. Iets minder prettig is dan toch het beperkte regelgebied van de volumeregelaar dat je nog overhoudt in de MC Low stand.

Het eerste wat de Remton 383Mk2 te verwerken kreeg was iets om warm te draaien. Fish met “A Gentlemans Excuse Me” vanaf een standaard LP. De Remton 383Mk2 laat je meteen de sfeer horen die dit nummer heeft. De stem van Fish is duidelijk en past bij het formaat van de kerel in kwestie. De piano klinkt rond en groot, niet te breed en niet te klein. De volgende die op de draaitafel komt is een oude bekende, nl Pink Floyds “Darkside Of The Moon”. Het “gebonk” waarmee het album begint komt er erg mooi uit. De klokken worden levensecht neergezet.

Dan iets moderners. Pale Green Ghosts van John Grant. Een nummer met pit en dat laat de Remton 383Mk2 ook horen. Zo komen er nog een aantal albums op de draaier en telkens laat de Remton 383Mk2 horen wat er in de groeven zit. Op MC is het werkelijk een prima phonopreamp.

Daarna hebben we de MM ingang uitgeprobeerd. Eerst met een Thorens TD166Mk2/Linn Basik LV-X/Nagaoka MP200, daarna met een Thorens TD160BMk2/Link Basik Plus/Technics EPC100CMK4. De Nagaoka speler zag hier het liefst 47kΩ en 100pF, terwijl de Technics beter presteerde op 27kΩ en 220pF

Met MM elementen klinkt de Remton 383Mk2 iets meer midden betoond. Er zit meer druk in het laag, het midden klinkt lichtelijk getild en het hoog is briljant en open. Het geheel klinkt iets minder evenwichtig dan op MC. Met de juiste settings kun je eventueel nasaal klinkende set-ups goed recht trekken. Het is een luxe dat je in de MM stand, naast de gebruikelijke capacitieve load, ook kunt kiezen tussen een aantal mogelijke afsluit-impedanties. 

Conclusie

De Remton 383Mk2 is een prima phonopreamp die in zijn klasse zijn mannetje staat. Licht middenbetoond, maar ook met een degelijke grondtoon maakt de Remton 383Mk2 absoluut muziek. Aan instelmogelijkheden heeft hij geen gebrek. Alleen zijn hoge gain kan in sommige gevallen voor problemen zorgen. Het zou fijn zijn als die ook nog instelbaar zou zijn. Natuurlijk kan men ook kiezen voor andere type buisjes. Met ECC81 of ECC82 varianten is die gain gemakkelijk naar beneden te zetten. 

Wij denken dat de Remton 383Mk2 met een set betere step-up trafo’s nog beter klinkt dan dat ie nu doet. Helaas hadden we geen betere step-up trafo’s die we konden gebruiken om de proef op de som te nemen.

Al met al is het een goede phonopreamp die in zijn klasse zijn mannetje staat. Voorop staat dat de Remton 383Mk2 muziek maakt en daar gaat het om.

Specificaties:

Suitable for MM and MC phono cartridges

Passive RIAA equalization

Zero negative feedback

Low noise

Gold plated Input/output terminals

Soft-start DC high voltage supply

Hand picked high quality components

Toroidal power transformer

Frequency response RIAA: 20 Hz to 20 kHz ±0.5 dB

Input impedance: from 36 Ohm to 100 kOhm

Input capacitance: 0, 47 pF, 100 pF, 147 pF, 220 pF, 267 pF, 367 pF

Output impedance: 0,6 kOhms

Gain: MM: 53dB, MC high: 73dB, MC low: 79dB

Tube complement matched 3xJJ ECC83S

Dimensions: 386 x 295 x 85 mm

Weight: 4 kg

 

Website Remton Audio: http://www.remton.eu

Importeur: 

Simply Audio

Phone: +31 (0)79-888 04 71

Website: www.simplyaudio.nl

Email: info@simplyaudio.nl

Gebruikte apparatuur:

LS: Sonus Faber Guarneri Homage, Magnepan SMGa

Versterking: Ayre K-3-RP, Mimetism 45.2, Audio Analogue Bellini, Audio Analogue Donizetti,

Bronnen: Transrotor Fatbob S/SME3500/ Benz Wood + LevinDesign 9”/vdHull DDT2 Spec., Thorens TD166Mk2/Linn Basik LV-X/Nagaoka MP200, Thorens TD160BMk2/Linn Basik Plus/Technics EPC100CMk4

Phonopreamps: Ayre K-3-RP, Ifi iPhono, Whest 20.0, Lite Audio LS-37

Kabels: Sign@udio, Jelco, Heavens Gate, Prefer, Cristal Cable, Wire World.

Tweaks: Akiko Audio Gem1 Gold, Acoustic Revive RR-77, Akiko Audio Triple AC Enhancer. Harmonix RF-900

 

 

Remton 383 mkII Front

Remton 383 mkII Back