Foto's en tekst: Roger Poulussen©puresound.be | 02 oktober 2016 |  <   > |
TAGS: Recensies |

Recensie: Levin Design “Stekkerloze” Zilver Interlink

Als audioliefhebber loop je wel eens over een beurs of ga je wel eens naar een show, met de bedoeling om tussen al het reeds bekende spul de juiste snoepjes eruit te vissen. Heel soms kom je dan ook een echt bijzonder nieuwtje tegen.

Een aantal jaren geleden overkwam me dat op de AAA-show in Krefeld. Daar stond ene Frank Levin, tamelijk schuchter zijn producten te presenteren. In de kamer stond een eigen ontworpen en gebouwde draaitafel, met dito arm te spelen op een zelf ontwikkelde voorversterker met actieve speakers. Vooral de draaitafel maakte indruk en zo kwam ik in gesprek met dhr Levin.

Levindesign

Frank is eigenaar van Levindesign, een bedrijf dat in eerste instantie op maat technische dingen ontwerpt. Zo heeft Frank onderdelen voor Siemens, Philips ontworpen, maar ook Airbus en Deutsche Bahn waren klanten. Frank heeft Industriële Vormgeving gestudeerd aan de Universiteit van Wuppertal. Levindesign is zich inmiddels meer gaan richten op audio, met name accessoires en heeft met de komst van Kim Levin, de vrouw van Frank, nu ook het commerciële aspect beter onder controle. Dat zit onder de kap van Levinmarketing.

Uit het eerste gesprek dat ik toen met Frank had, is inmiddels een hechte vriendschap gegroeid. De producten droegen daar ook aan bij. Zo heb ik een Levindesign Just Music toonarm op mijn Fatbob S spelen en gebruik ik de platen- en naaldborstels van Levindesign.

Levindesign Just Music Tonearm

De arm is een 1-punts gelagerd exemplaar, met een carbon/ceramisch lager en een titanium armbuis en is nog op bestelling te koop.


(Levindesign Just Music tonearm op een Transrotor Leonardo)

Levindesign Just Set Up Toebehoren

De platenborstels zijn met de hand gemaakt door een professionele borstelmaker. De keuze is uit POM kunststof gemaakte uitvoering met paarden- of geitenhaar. Het gamma is onlangs uitgebreid met diverse luxe houten handvaten die, met uitzondering van de moeraseiken uitvoering, alleen met geitenhaar bestukt zijn. De paardenharen borstel is bedoeld voor nat borstelen (bij de platenwasmachine), vandaar dat deze, behalve in de moeraseiken uitvoering, niet in een houten versie leverbaar is. 
(Levindesign POM kunststof  geitenhaar platenborstel)

De filosofie van Levindesign is: "Gut gemacht und gebaut für die Ewigkeit!". Ik moet toegeven dat de borstels na inmiddels 8 jaar dienst te hebben gedaan nog steeds als nieuw werken en uitzien.

Levindesign Stekkerloze Zilver Interlink

Intussen is het gamma van Levindesign uitgebreid met een kabelserie en daar gaat dit verhaal eigenlijk over. Over kabels gaan de meest uiteenlopende verhalen over en weer. De een zweert bij dit merk, de ander bij dat en weer iemand anders meent dat het allemaal geen moer uitmaakt. Misschien dat er daarom zoveel over kabels geschreven wordt.

Nu zul je denken, dat dit het zoveelste kabelverhaaltje is. Dit is misschien wel zo, maar Frank zou Frank niet zijn als hij niet iets anders gedaan heeft dan welke andere kabelfabrikant dan ook. Iedere kabelfabrikant werkt nl met eigens ontwikkelde of aangekochte RCA pluggen. In de praktijk komt het er dan op neer dan je een kabel hebt en daar pluggen aan soldeert of krimpt, met als nadeel dat deze plug voor 2 extra overgangen zorgt tussen de eigenlijke kabel en de apparatuur. Frank Levin heeft een plug ontwikkeld, waarin de plug niet meer meespeelt. De kabel loopt dus door van apparaat naar apparaat, waarin de plug geen invloed meer heeft. De beste plug is immers geen plug.

(Levindesign stekkerloze NF-Kabel)

Een aantal weken geleden kreeg ik dus zo'n kabel om thuis uit te proberen. Het was het allereerste proto-model dat Frank Levin gemaakt had. De stekkerloze plug was daarom ook nog niet helemaal doorontwikkeld, maar het principe werkte perfect. Intussen is de doorontwikkeling uitgevoerd en zijn ook de kinderziektes er inmiddels uit. Het grote manco van de eerste uitvoering was nl dat het massacontact wel eens geen contact maakte met de RCA bus op het apparaat, waardoor er een brom kon ontstaan of dat er helemaal niks te horen was. Dat probleem is in de huidige uitvoering opgelost.

Als geleider heeft Frank gekozen voor hoogwaardig zilver met een zeer klein percentage goud erin verwerkt. Hoe de kabel verder opgebouwd is blijft geheim (ik weet het trouwens ook niet). Ik kan dus niet vertellen hoeveel strengen er van het materiaal in de kabel zitten, hoe dik het  materiaal is en of ze allemaal apart geïsoleerd zijn. Het belangrijkste is dat het kabelmateriaal door de plug heen loopt en direct contact maakt met de aansluiting van het apparaat waar de kabel op aangesloten wordt. De afwerking van de kabel is van uitermate hoog niveau. De beschermkous is zeer flexibel en tevens zeer robuust. Ook hier geldt weer dat deze kabel voor de eeuwigheid gemaakt is.

Luisteren

De interlink werd vervolgens aangesloten tussen de CD-speler en de voorversterker. Op deze manier kon ik de kabel eenvoudig vergelijken met de kabel waar ik normaal mee speel, nl een NBS Active IV XLR.

Er werd begonnen met Aventine van Agnes Obel. De opname klinkt normaal gesproken alsof er een handdoek over de piano ligt. Dat is met de Levindesign kabel niet anders, maar je hoort nu wel duidelijk de aanslagen op de toetsen. Bovendien nemen de afmetingen van het podium toe. Het klinkt "groter". 

Daarna verdwijnt A Portrait of a Groove van Bluezeum in de speler. Het titelstuk heeft een vervelend laag, dat op veel systemen vast loopt. Nu klinkt het heel open. De loopjes van de basklarinet heb ik nog nooit zo duidelijk en tastbaar gehoord. De laagjes in de muziek zijn op een niveau dat ik eerder nog niet heb waargenomen.

Vervolgens wordt Ting van de Nits in de speler geschoven. Dit is een van mijn favoriete cd's omdat de opname geen tekenen van de huidige loudnesswar vertoont (alles blijft netjes onder de 0dB) en je een goede indruk krijgt van de plaats waar het album is opgenomen, nl een oude scheepswerf in Amsterdam. In tegenstelling tot andere albums van Nits, is er geen gebruik gemaakt van een berg elektronische gadgets en wordt er hoofdzakelijk alleen op akoestische instrumenten gespeeld. Hoewel het eerder al heel goed overkwam met de NBS, gaat het met de Levindesignkabel nog veel verder. Je kunt praktisch de achtergelaten gereedschappen die ooit op de werf gebruikt zijn zien staan. Je krijgt heel goed te horen hoe groot de loods is waar het zich afspeelt. Je hoeft niet eens je ogen dicht te doen om je erbij te wanen. Je zit er gewoon middenin.

(Levindesign stekkerloze plug)

Wat deze kabel, mede door de plugloze constructie, laat horen heb ik nog niet eerder meegemaakt. Het speelt zo live, zo dynamisch, zo strak, zo eerlijk, zo precies en toch zo ongelofelijk muzikaal met volle klankkleuren, zonder pieken of dipjes zoals ik in mijn set nog niet eerder gehoord heb.

Tot slot

Ik kan werkelijk geen minpunt aan deze kabel vinden, of het moet de prijs zijn. En dat is ook nog maar relatief, want in vergelijking wat je ervoor terug krijgt is het toch weer een koopje. Je apparatuur wordt er immers door naar een hoger niveau getild. Een betere cd-speler is immers duurder, een betere (voor- en eind)versterker is ook duurder dan een set Levindesign kabels.

Ik heb de kabels weer met pijn in het hart teruggegeven. Deze "stekkerloze" kabel is voor mij de revelatie van het jaar en ontwikkeling van de eeuw.

De RCA stekkers zijn niet los te koop en zullen dat ook in de toekomst niet worden. Natuurlijk kun je de kabel ook anders afgemonteerd krijgen. De vaste keuze van Frank zijn dan de ETI Silver Bullet plugs (beter bekend onder de naam Eichmann).

De producten van Levindesign zullen binnenkort ook in Nederland te koop zijn in enkele gerenommeerde en met zorg uitgekozen winkels. De prijzen staan nog niet helemaal vast en daarom zal ik ze hier ook nog niet kenbaar maken. Hou Puresound in de gaten voor het nieuws dat er nog over de producten van Levindesign volgt.

Website fabrikant

levindesign